Optiker Hege R. Tvedt har faglig fokus og blikk for kunden.
I 120 år og gjennom fire generasjoner har disse prinsippene kjennetegnet familiens forretning i Kristiansand sentrum.

FRA HÅNDVERK TIL KLINIKK
Det hele startet i 1897, da oldefar Syvert Tvedt åpnet butikk i Henrik Wergelandsgate og solgte gull og ur. Ikke lenge etter ble han anmodet om å slipe og lage til briller for byens befolkning, etter resept fra sykehuset. Bestefaren, Sigurd Tvedt, dro til Jena i «det gamle» Tyskland. Her studerte han til diplomoptiker, og ble en av Norges første praktiserende optikere. Forretningen flyttet siden til Markens gate. Her drev etter hvert også faren, Svend S. Tvedt, som optiker og urmaker. Etter endt utdannelse på Kongsberg – og et par år som optiker i Sandnes – ble det Heges tur. I 1996 dro hun hjem til familieforretningen og overtok som daglig leder ved tusenårsskiftet. Hun hadde liten fagkompetanse innen ur, og valgte å avvikle all handel med klokker, i full forståelse med faren. – Det var en spennende avgjørelse, for en vesentlig del av omsetningen ble båret av ur og klokker, særlig under julesalget i desember. Heldigvis bekreftet allerede det første året at vi gjorde rett, og i dag tenker jeg at for folk flest er det naturlig å gå til spesialiserte optikere, sier Hege. – Vi er flere optikere i bykjernen, føyer hun til. – Det ser vi som en fin ting. Det skaper sunn faglig og produktrettet konkurranse, som gjør at vi alle må være skjerpet og følge med i tiden.

SYNETS FØRSTELINJEHELSETJENESTE
– I dag er vi syv ansatte, fem optikere og to butikkmedarbeidere, sier Hege og viser Byliv rundt i den velholdte butikken. – Vi har nettopp åpnet egen barneavdeling i første etasje og fått hele synsklinikken opp i andre. Barneavdelingens lekne farger gir en vennlig ramme for samtaler om syn og prøving av briller. Hege og to av kollegene har synstrening for barn og unge med lese-og skriveutfordringer som spesialkompetanse, og de vet hvor viktig det er å avklare synsproblemer i en tidlig fase. – Ellers jobber vi også med syn og databruk. Vi tilpasser progressive briller og linser, gir råd og behandling for tørre øyne, og vi foretar ordinære synsundersøkelser. Ofte er optikeren den første som tar i mot klienter med plager og symptomer relatert til øynene. Derfor kaller vi oss gjerne for synets førstelinjehelsetjeneste, sier hun.

BRILLERTRENDER OG PERSONLIGHET
Å jobbe i en optisk butikk betyr også å være oppdatert på moter og trender, i følge Hege. – Vi elsker briller som får frem personligheten, som gjør det lille ekstra. Det er viktig å se om stil, form og farger får brillen til å høre hjemme i kundens ansikt. Dette er spennende, og det blir ofte smil og muntre kommentarer underveis.
– Å reise på messer er blant høydepunktene, forteller Hege videre. – Da føler vi trendene på pulsen, sjekker ut nye merker, og blir inspirert av det store mangfoldet i brillebransjen. Akkurat nå er det en liten retrobølge på gang, tynne metallinnfatninger med runde og firkantede former. Flere brillekolleksjoner er inspirert av 50-, 70- og 80-tallet. Prikken over i-en er en anelse gradert farge i glassene. – Det brukes også mye transparente farger i plast, og det er ganske lekkert, legger Hege til. – En annen nyhet er innfatninger av bærekraftig materiale, altså gjenvinnbare briller. Superlette og med høy kvalitet. Og så er vi veldig glad i solbriller, da. Gjennom årenes løp har vi bygd opp Sørlandets største utvalg av merkesolbriller. Vi er alltid på jakt etter siste nytt, kvalitet og god design!

BEDRE HVERDAG
Barn, unge og eldre kan oppleve endringer i synet, og for de fleste er det en god idé å la en optiker følge med på utviklingen. – Ved å teste og avdekke behov og utfordringer relatert til syn og øyehelse, kan vi sørge for å gi best mulig veiledning, synskorrigering, trening og oppfølging. Det å være en problemløser i hverdagen gjør jobben vår meningsfylt. Å dra hjem etter jobb og vite at du har betydd noe positivt for andre, gir en god følelse, sier Hege. – Noen ganger er det ikke briller som er løsningen, presiserer hun. – Vi har mange tilfeller hvor synstrening har gitt skolebarn en bedre hverdag med færre symptomer og økt lesehastighet. Det varmer et optikerhjerte når målrettet trening og oppfølging blir avgjørende for skolebarns mestringsfølelse og lesemotivasjon. Sett i perspektiv kan dette gi dem helt andre valgmuligheter senere i livet. Optikerhåndverket holdes fremdeles i hevd i eget sliperi og verksted i butikken, forstår vi. Det betyr raske reparasjoner og sliping av briller. Og skulle uhellet være ute, kan vi lage nye enstyrkes briller på under en time.

FAGLIG SAMSPILL
Hege er seg bevisst de faglige grensene. – Vi har bred kompetanse og avanserte apparaturer, men stiller ikke diagnoser. Ved mistanke om sykdomstilstander eller andre anomaliteter, henviser vi til øyelege eller fastlege. På samme måte har vi dialog og tverrfaglig samarbeid med skole og PPT-tjeneste når problematikken er sammensatt hos barn, forklarer hun. Det har aldri vært et tema å flytte butikken til Sørlandssenteret, sier Hege, men et par ganger har tanken på å åpne en filial vært aktuell. – Begge gangene er planene lagt på is. Vi har kommet frem til at vi er best tjent med å holde fokus her i byen, og beholde fagkompetansen vår på én plass. Her i Markens stortrives vi med beliggenheten, naboene rundt oss og ikke minst, alle de flotte kundene våre!

Leave a Reply