Reisemagasinet er en butikk det er lett å bli glad i. For her selges det utelukkende skikkelige ting som er ment å vare, og gi glede, i år etter år.

 

Hvis du er på utkikk etter en koffert, håndveske, lommebok, pc-veske eller kanskje et par hansker, er det mange steder å skaffe seg dette. Men hvis du i tillegg ønsker at kofferten eller vesken skal være like fin langt fram i tid, må du gå til et sted som utelukkende satser på kvalitet og skikkelig håndverk.

Bare fornøyde kunder
Og i enden av Kvadraturen, i første etasje før du går inn på Slottet kjøpesenter, finnes det en slik forretning. Den heter Reisemagasinet, og har vært der helt siden 1990. Eier og daglig er Magne Lund, en kjøpmann som lever og ånder for reiseprodukter av ymse slag fra de ledende kvalitetsleverandørene på markedet, deriblant Samsonite, Epic, Adax, Fjällräven, Kipling og Castelijn & Beerens. Å kalle Magne Lund engasjert, er en underdrivelse. Han nærmest syder av energi og fortellerglede fra et langt liv i bransjen: – Jeg har jobbet med dette hele livet, og det er fortsatt like artig, sier han. – I en tid med bruk og kast-mentalitet der du får kofferter og vesker på hvert gatehjørne, er jeg stolt av å selge skikkelige ting som gir varige gleder. – Det beste med jobben, fortsetter han, – er at når jeg har hatt en kunde i butikken som går ut med en ny koffert, så vet jeg at han eller hun blir fornøyd med kofferten, ikke bare på neste utenlandstur, men på utallige reiser de neste årene. Dette er det beste med jobben, og noe som gir en god følelse.

Stor kvalitetsforskjell
Butikkmedarbeider Inger Johanssen nikker og sier seg skjønt enig i denne skildringen, samtidig som hun understreker at det ikke handler om å prakke på folk det dyreste de har i butikken, men å finne riktig produkt til riktig kunde. – En student med lite penger kan få bra ting hos oss som ikke ’koster skjorta’. Man kan for eksempel få en koffert til 1000 kroner; ikke av beste kvalitet, men en bra koffert som vil vare mye lenger enn de man får kjøpt hos bokhandlere eller i ulike typer kjedeforretninger til 5–600 kroner, understreker hun. – En koffert er nemlig ikke en koffert!, bryter Magne Lund inn, – og skinn er ikke skinn! Legger du litt mer i en koffert, veske eller lommebok, får du en helt annen kvalitet. Ta for eksempel Samsonite. En god Samsonite-koffert får du fra 2000 kroner og oppover. Mye penger? Nei, ikke når du har den i ti–femten år, kanskje mer. Og faller hjulet av, noe som er sjeldent nok, kan du sette på nytt og kofferten er like god igjen! Det kan du ikke med en billigkoffert, konstaterer han.

 

Tåler det meste
Apropos kvalitet: Bylivs utsendte medarbeider, som ikke akkurat er noen lettvekter, blir bedt om å stå på en Samsonite-koffert for å demonstrere hvor mye en de mest kostbare modellene tåler av belastning. Og ganske riktig; kofferten, som er laget av ekstremt slitesterk polypropylenplast, har å bestå testen med glans. Inger Johanssen deler en annen informasjon om betydningen av koffertens kvalitet når man er på reise: – Ikke mange vet at kofferter fort blir ødelagt i fly fordi plasten blir sprø i kulda. Samsonite er laget for å tåle dette, særlig de dyreste som en voksen mann kan hoppe på uten at den går i stykker.

 

Tok sjansen
Om ikke Magne Lund tenker koffert hele dagen, så er sannheten ikke langt unna. Før han etablerte sin egen bedrift i 1990, var han ansatt i kjeder som også befattet seg med reiseeffekter. Det startet i 1980 da han som 22-åring begynte som leder av Skiens-avdelingen til Reiseutstyr A/S. Etter hvert ble han daglig leder for fem butikker i Franz Schulz-kjeden, og både reiste og jobbet mye. – Men etter hvert ble jeg stadig mer betenkt over retningen kjeden tok, sier Magne Lund. – I økende grad ble det tatt inn produkter som jeg ikke kunne stå inne for. Jeg bestemte meg derfor for å bruke mine kunnskaper og kontakter til å starte opp for meg selv, og i 1990 var tiden moden for å bli min egen sjef, forteller han. Men så var det dette med timing, da. Som mange vil huske var året 1990 starten på en langvarig nedgangstid i norsk økonomi, noe som raskt skapte store problemer for den 32-årige familiefaren. – Tidspunktet for å starte for meg selv kunne ikke vært verre, og gjett om jeg angret!, utbryter han, og beretter om lånerenter på opp mot 17 prosent, kombinert med et økonomisk klima der folk flest strammet livreima maksimalt. Lavkonjunkturen skulle vare i flere år, men Magne Lund kom seg gjennom prøvelsene ved å ta seg en ekstrajobb for å betjene banklånet. – Det var tøffe tider, men fra midten av 1990-tallet begynte det å løsne og butikken er i dag et levebrød, verken mer eller mindre. Men det var mange ganger i løpet av de vanskeligste årene jeg tenkte at jeg burde ha hørt på min far. Han jobbet her i byen for Reiseutstyr A/S i en årrekke. Da jeg fortalte ham at jeg tenkte å begynne i samme bransje, sa han at jeg ikke måtte finne på å gjøre noe så dumt!

Stor kundekrets
I årenes løp har Reisemagasinet opparbeidet seg en trofast kundekrets, fra Flekkefjord til Arendal. Og om sommeren, som er en svært viktig årstid for forretningen, kommer folk fra andre deler av landet og lar seg imponere over det enorme utvalget i butikken. – Folk som reiser mye vil ha skikkelige ting, og Reisemagasinet er for mange synonymt med kvalitet, produktkunnskap og god service. Dette er blitt enda mer viktig med nettbutikkens inntog, og det faktum at det selges kofferter og vesker nær sagt overalt, sier Magne Lund. Innehaveren selv har tre voksne barn som har hjulpet han mye i årenes løp, men forteller at ingen av dem kommer til å overta butikken når han en dag takker av. – Konkurransen i dag er mye tøffere, og i tillegg har ingen av barna det engasjementet som jeg alltid har hatt. Du må virkelig brenne for dette for å lykkes, og selv da er det vanskelig. Men selv syns jeg hver dag er like spennende og akter å fortsette så lenge helsa holder, avslutter kjøpmannen – og fagmannen – Magne Lund.