Det skjer stadig noe nytt og spennende på Odderøya. 12. april neste år, åpner dørene til byens nye
store attraksjon – Xland. Primus motor for Xland heter Arne Paulsen, som sammen med fem andre investorer også er medeier i parken som reiser seg i skråningen over Silokaia.

 

AKTIV LIVSSTIL
Seksbarnsfaren ble etter eget utsagn ‘forelsket i landsdelen’ da han satte kursen fra fødebyen Harstad for å begynne på Krigsskolen på Gimlemoen i 1988. Han slo seg ned i byen for godt i 1996, og startet i 2001 konsulentselskapet Menko. – Før jeg endelig fikk klarsignal fra politisk hold til å realisere Xland, hadde jeg lenge lekt med tanken om å etablere et sted som hadde skogen som arena for aktivitet, læring og spennende utfordringer, sier Paulsen, selv en ivrig friluftsmann. – Jeg syntes byen trengte et sted som la til rette for den gleden og mestringsfølelsen fysisk aktivitet gir; blant unge generelt og for ungdom som ikke finner seg til rette i organisert idrett spesielt.

HØYT UNDER TAKET
Men før Xland – som til å begynne med gikk under navnet Klatreparken – kunne realiseres, måtte mye falle på plass. Det var ifølge Paulsen mange utfordringer knyttet til å få den nødvendige politiske støtten til prosjektet, og det var heller ikke enkelt å få investorer med på laget. Men flokene løste seg, og fem andre investorer er nå med på prosjektet. Den 17 meter høye attraksjonen – som blir landets første innendørs aktivitetspark – vil bestå av over 100 forskjellige elementer, beregnet for alle ferdighetsnivåer: Hinderløyper i luften og på bakkenivå, klatrevegger og klatrenett, fritt-fall-anlegg, zipliner og VR-aktiviteter for små og store grupper, for å nevne noe.

TILBUD TIL ALLE
Paulsen forteller at actionparken på Odderøya vil få om lag 30 fast ansatte og vil holde åpent fra ti til ti, hver dag hele året. Han er overbevist om at besøkende vil bli begeistret av både det store utvalget aktiviteter og selve utformingen av parken, der tanken er å skape en eventyrlig fantasiverden med en følelse av at det er «bygd tak over skogen». – Sesongkort blir naturlig nok viktig for å sikre en stabil inntektskilde, påpeker han. – Bygget blir så innholdsrikt at vi satser på at gjestene vil komme tilbake flere ganger i løpet av året, og på den måten fort spare inn årsavgiften. Videre blir det satset på teambuilding for bedrifter, utleie til skoler, barnehager og SFO-er, bursdagsfeiringer, natt-klatring for grupper, og mye mer. På denne måten skal det sikres et jevnt besøk også på dag- og kveldstid i ukedagene.

TRYGGE RAMMER
Arne Paulsen er opptatt av å formidle at Xland slett ikke bare passer for unge og sterke våghalser: – Hovedmålgruppen er ungdom i alderen 12 til 20 år, men her tilbys trygge rammer for lek, action og mestringsfølelse for absolutt alle. Vi ønsker å skape en sosial møteplass der hensikten er at den enkelte skal konkurrere mot seg selv og gå videre neste nivå etter hvert som utfordringene overvinnes. – Det er også viktig å understreke at det er vanskelig å skade seg i parken, fortsetter han. – Vi har det aller høyeste sikkerhetsnivået basert på gjeldende EU-sertifisering, slik at ingen trenger å bekymre seg over sikkerheten på anlegget.

SMULTFRI SONE
Et viktig ledd i satsingen på mestring og fysisk aktivitet, er å tilby sunn, skikkelig mat. – Jeg har tro på at det er en sammenheng mellom fysisk aktivitet og et positivt forhold til sunn mat. Vi ønsker å være et forbilde på begge områder, og vil derfor styre unna pommes frites og heller satse på næringsrike lunsj- og middagsretter som gir energi til å gå løs på de mange spennende og utfordrende aktivitetene i parken, understreker den engasjerte 52-åringen.

STORE FORVENTNINGER
Med bare noen måneder igjen til åpningen av Xland, er Arne Paulsen travelt opptatt med store og små utfordringer som må løses. Men han er optimist, både når det gjelder framdriften i byggearbeidene og utsiktene til at folk vil strømme til den nye attraksjonen på Odderøya: – Det er plass til nærmere 500 gjester samtidig i parken, og vi har tro på at det kommer mye folk. For å sikre seg plass kan det derfor lønne seg å være tidlig ute, sier han, og anbefaler interesserte å følge utviklingen på nett og sosiale medier