Berglihn og Nora Mørk går for gull

By | smykker

Gullsmed Berglihn kan smykke seg med å tilby kundene sine Nora Mørk by Gulldia – smykkekolleksjonen til Vipers’ og hele Norges håndballyndling.

Svein Berglihn, daglig leder og eier av Gullsmed Berglihn på hjørnet av Kirkegata og Gyldenløves gate, er strålende fornøyd med å ha Nora Mørk på laget. Og håndballprofilen er på sin side tilfreds med at en av byens mest tradisjonsrike gullsmeder markedsfører hennes smykkekolleksjon.

VARIGE GLEDER

Gullsmed Berglihn tilbyr et bredt sortiment av moderne smykkedesign, deriblant norske Janne Formoe, Annevera og Rikke Harsheim, danske Maanesten og svenske Sandberg.

– Tidsaktuelle nordiske merker laget av materialer som kan gjenbrukes, er et bevisst valg fra vår side, sier Svein Berglihn, og viser til begreper som aktualitet, kvalitet og gjenbruk som rettesnor for virksomheten. Ifølge Berglihn utgjør vedlikehold og reparasjon 10–15 prosent av omsetningen for butikken, og han ser en tydelig trend med at kunder ønsker å gjenbruke smykker.

– Det kommer daglig inn kunder med smykker som de har arvet eller fått, og som de av forskjellige grunner vil gi nytt liv. Det kan være snakk om reparasjon, men også om å omskape dem til nye gull- og sølvsmykker.

– Et annet alternativ er å bruke smykkene som betalingsmiddel, prisen på gull er for tiden særdeles gunstig, påpeker han. Svein Berglihn er opptatt av å formidle at det skal være enkelt å legge turen innom gullsmeden for å se seg om og kikke nærmere på utvalget – uten at den besøkende skal føle noe handlepress. Det er derfor lagt ned mye arbeid i å skape en innbydende og inkluderende atmosfære i butikken. Her er det god plass til å rusle rundt og vurdere de forskjellige kolleksjonene, og skulle det friste er det også en kaffemaskin i lokalet.

– Prisene våre begynner på 99 kroner og slutter på 129 000. Med andre ord kan alle som ser etter en gave til seg selv eller noen de er glad i, finne noe som frister i butikken, fremholder han.

SMYKKEGAL HÅNDBALLSTJERNE

Byliv har også slått av en prat med Nora Mørk, i en pause fra en ellers travel og strevsom sesong i koronaens tegn. Den samme koronasituasjonen har gjort sitt til at håndballinteresserte i landsdelen ikke har fått oppleve den meritterte verdensstjernen i full utfoldelse i Aquarama. Men heldigvis har hun skrevet kontrakt for en ny sesong, slik at vi får tro at det snart blir mulig å se henne «live» på parketten.

Vipers Kristiansand har mange stjerner, men få lyser like sterkt som 29-åringen (hun fyller 30 5. april) Nora Mørk. Hun har vunnet fire EM- og ett VM-gull, tatt bronse i OL i Rio i 2016, der hun ble turneringens toppscorer, gått til topps i Champions League fire ganger, kåret til verdens beste håndballspiller i 2018, vunnet fem seriegull og like mange Norgesmesterskap. Nå håper vi at hun og hennes lagvenninner skal skyte Vipers til serie-, NM- og sluttspillseier – og kanskje kan vi håpe på suksess i den gjeveste turneringen av dem alle, Champions League.

Bakspilleren med den kraftige spensten og enorme fighterviljen er nå altså aktuell med egen smykkekolleksjon i samarbeid med Arendalsfirmaet Gulldia Design. Her viser hun en litt annen side av seg selv enn den vi kjenner igjen fra håndballbanen.

– Det er vel litt over to år siden jeg ble kontaktet av Gulldia, sier hun. – Det kom litt ut av det blå, men pussig nok hadde jeg like før henvendelsen deres snakket med min faren min Morten, som også er min agent og manager, om å ’gjøre noe’ med smykker. Nora Mørk forteller at hun etter samtalen med Gulldia, møtte dem i Oslo, der Nora tok med smykker hun hadde arvet og har et nært forhold til, og fortalte om sine tanker rundt samarbeidet.

– Jeg har alltid vært glad i smykker, og er en type som liker å pynte meg i hverdagen. Det var derfor viktig for meg at det skulle bli en personlig kolleksjon som ikke bare kan brukes i festlige sammenhenger, men også i en aktiv hverdag, gjerne i kombinasjon med treningstøy, påpeker hun.

Nora Mørks kolleksjon er i sølv belagt med gull, og har symbolikk hentet fra både smykker hun har arvet og hennes eget liv og karriere: 9-tallet, nummeret på landslagsdrakten, går igjen i mange av smykkene, det samme gjør et kompass og tre små kuler, som symboliserer henholdsvis håndballprofilens utstrakte reisevirksomhet og Nora og hennes to søstre.

– Det har vært utrolig gøy å utvikle kolleksjonen, og givende å samarbeide med så flinke smykkedesignere. Jeg syns det har vært kjempegøy å ha et prosjekt som dette utenfor håndballbanen, og er veldig fornøyd med resultatet, avslutter Nora Mørk.

Elsykkel-revolusjonen

By | Ukategorisert

De siste årene har salget av elsykler tatt av på landsbasis, og sykkelbyen Kristiansand er intet unntak. Her gir vi deg tips til hva du bør tenke på når du skal kjøpe elsykkel.

Siden 2017 har nordmenn gått mann av huse for å kjøpe elsykkel. Sommeren 2020 gikk salget opp med 60 prosent fra året før, men hvordan blir det fremover?

– Interessen er fortsatt utrolig stor, og det er ingenting som tilsier at dette skal roe seg slik vi ser utviklingen. Det sier medeier i Sykkelguttane i Kristiansand, Børge Hoem. Han og Sali Rama har butikk både i Gyldenløves gate og på Hånes, og er en av byens største sykkelbutikker. Han forteller at det er mange grunner til at elsykkel er et naturlig valg de kommende årene.

– Det er miljøvennlig, og våre kunder sier at de sparer mye penger på å bruke elsykkelen i stedet for bilen til dagligdagse gjøremål. Kjøring til og fra jobb er én ting. Men der de sparer mest er at ungdommen i huset kan bruke elsykkelen til fritidsaktivitetene sine. Det sparer foreldrene for mye tid, forklarer Hoem.

Han drar også frem helsegevinsten som en viktig faktor. Den påstanden støttes av en europeisk studie fra 2019. Studien konkluderer med at elsyklister får like god helsegevinst som vanlige syklister, og at elsyklister sykler mye lengre enn de med en vanlig sykkel. I tillegg kan elsyklistene som lar bilen stå ha god samvittighet for lavere karbonavtrykk. Hoem tror også tilretteleggingen i og rundt Kristiansand gjør elsykkelen ekstra populær her.

– Det er allerede lagt til rette med gode sykkelstier, og det er flere på vei. I tillegg er det relativt flatt, noe som gjør det ekstra gunstig, forteller Hoem som også er klar på at elsykkelen ikke bare er et transportmiddel.

– Kjør turer i naturen. Det er et fantastisk verktøy til å få kjenne på naturen samtidig som du får beveget deg.

DETTE BØR DU SE ETTER I EN ELSYKKEL

Hoem forteller at elsyklene har hatt en utrolig utvikling de siste årene, og at designet er blitt langt penere. Kapasiteten og kvaliteten på syklene har også blitt mye bedre. Hoem er klar på at man bør vurdere hva man behøver, i stedet for pris. I den anledning byr han villig på en sjekkliste for hva man bør se etter.

Newtonmeter. Sykkelen bør ha 70-80 nm (Newtonmeter). Dette er motorkraften til sykkelen. Vi ser at dess mer newtonmeter jo mer blir sykkelen brukt.

Batterikapasitet. Kjøp sterkest mulig batteri. Da lever sykkelen mye lenger. Investeringen blir litt høyere, men den varer vesentlig lengre, og kan brukes enda mer.

Watt-timer. 500 watt-timer og oppover er veldig bra. Da får du en kvalitetssykkel.

Kartlegg ditt behov. Bor du på Grim eller Lund trenger du ikke like mye kraft som hvis du skal sykle i mer kupert terreng. Ta en tur inn til oss, så skal vi hjelpe. Her kan du også låne sykler for å se hva som passer din bruk.

Er du usikker? Gå opp en prisklasse. Det er veldig kjedelig å kjøpe en sykkel som akkurat ikke er sterk nok. Er du litt i tvil om hvordan bruken blir, så skaler heller et knepp opp enn motsatt.

TESTVINNER MED LIVSTIDSSERVICE INKLUDERT

Hoem mener én sykkel skiller seg ut fra de fleste andre – testvinneren Giant 21 Explore Smart. 2020-utgaven fikk 9 av 10 stjerner fra Tek.no, men allerede nå er 2021-utgaven på plass i butikken.

– Årets modell er like sterk og enda finere enn 2020-utgaven. De har klart å gjøre den mer stilren, i tillegg til å bedre teknologien. Etter mitt syn er det den beste sykkelen du får tak i, forteller Hoem. Giant 21 Explore Smart holder en god markedspris. Elsykler hos Sykkelguttane koster fra 25 900 kronerog oppover. Da får man også gratis service én gang i året gjennom hele sykkelens levetid.

– Vi anbefaler at alle elsykler går gjennom service 1–2 ganger i året, og kjøper man toppmodellen ønsker vi å bidra til at sykkelen holder seg i lang tid med gratis service, fortsetter Hoem.

For Hoem er det viktig å få frem hvor enkelt det er å vedlikeholde en elsykkel, og at det ikke nødvendigvis må være mer kostbart enn med en vanlig sykkel.

– Det som koster med en elsykkel er kjøpesummen. Men det er en investering i både helse og trivsel. Hvis du legger litt ekstra penger inn i sykkelen, så holder den lenger. Det sparer du på i lengden, mener Hoem.

Hoem snakker ofte om hvor driftsikre syklene har blitt. Men skulle det først være behov for reparasjon, så koster det ikke mer enn det smaker.

– Hos Sykkelguttane så tar vi kun betalt for delene, og ikke selve reparasjonen. Lang levetid og gjenbruk er viktig for oss, og da er vi tjent med å hjelpe kundene, sier Hoem.

ELEKTRISK BEDRIFTSMARKED

Det er ikke bare hos folk flest at elsykkelen har gjort sitt inntog. Den siste tiden har Hoem også merket pågang fra bedrifter. Her har Sykkelguttane satt opp leasingavtaler som gjør at bedriftene har syklene i tre år før de kan kjøpe de ut.

– Et av innspillene som går igjen er at bedriftene ønsker en grønnere profil. Syklenes bruksområder varierer. Noen bruker den i stedet for bedriftsbil, mens andre lar de ansatte låne elsyklene på fritiden. En grønn investering i de ansattes helse, kan vi vel si, forteller Hoem avsluttende.

Sykkelguttanes elsykkel-tips:

  • Riktig lufttrykk. Det er veldig tungt å sykle med for lite lufttrykk i dekkene. Hva som er riktig står på dekket, men er du usikker legger du deg mellom 4 og 5 bar.
  • La gjerne sykkelen stå ute, men er det kaldt kan det være lurt å lade batteriet inne. Med et varmt batteri bruker sykkelen mindre strøm.
  • Tørk sykkelen. Ikke noe du trenger å gjøre hver dag, men av og til. Spesielt hvis det er mye regn. La den gjerne tørke i romtemperatur. Dette forlenger levetiden, og gjør at sykkelopplevelsen blir bedre.
  • Ta service! Vi anbefaler en stor- service 1–2 ganger i året.Da smører vi opp vaierne, oppgraderer soft-ware og gjør litt ting du ikke gjør like enkelt hjemme. Med livstidsservice får du det gratis.

Feststemt forventning

By | Fashion

Lillemarkens er byens eldste kjøpesenter, og kan til neste år feire 50-årsjubileum. Det lille og oversiktlige, men samtidig svært innholdsrike senteret har i generasjoner vært en favoritt blant byens handleglade innbyggere. Lillemarkens har det meste – og er ikke minst Kvadraturens favorittdestinasjon når det stunder mot et av livets virkelig store øyeblikk: bryllup.    

Våren er i anmarsj, og vi drømmer alle om sol og varme – og at den hersens koronaen som har preget nyhetsbildet og hverdagen vår i over et år, snart er et tilbakelagt kapittel. Hvordan mulighetene blir med hensyn til å invitere til jubileer, bryllup og andre festligheter i den lyse årstiden er foreløpig usikkert, men det er uansett lov å være optimist!

For vi skal, som det heter i sangen, møtes igjen, og forretningene i Lillemarkens som spesialiserer seg på antrekk og gaver til forestående bryllup, melder om økt pågang. I den forbindelse tok Bylivs utsendte reporter og fotograf med seg henholdsvis notatblokk og kamera for å slå av en prat med fem av Lillemarkens’ «bryllupsbutikker»: Elegant Mote, Miabell undertøysalong, Mestergull Hodne, Sønnik og Tilbords.

Elegant Mote:

STILSIKKER BRUDESALONG

Første stopp er Elegant Mote i Gyldenløves gate 1, med inngang fra gateplan. Butikken startet opp i 2012 av dagens eier og daglig leder Solgunn Myrene.

– Jeg hadde lenge hatt en drøm om å starte for meg selv, og da dette lokalet ble ledig, slo jeg til. Det har en perfekt plassering; sentralt, men like vel litt bortgjemt, sier hun, og viser til at det ikke er alle som vil at «hele byen» skal se at det er bryllup på gang.

Solgunns motebutikk er tredelt, med en mote-, selskaps- og brude-avdeling. Fellesnevneren er stil og kvalitet, noe som gjenspeiles på merkene hun fører. Innen mote vekker merker som Marc Cain, Cambio og Stenströms gjenklang hos moteinteresserte. Disse og andre merker i butikken er store i utlandet, og noe eget å få til Kristiansand. Hun har derfor kunder fra hele landet, spesielt Sør-, Øst- og Vestlandet. 

Elegant er først og fremst en brudebutikk med stor B. Innerst i lokalet åpenbarer det seg et stort utvalg brudekjoler i mange forskjellige stiler og fasonger. Brudekjoler er ikke noe man bestemmer seg for noen uker eller dager i forkant av den store dagen. Solgunn sier at de fleste kundene kommer et år i forveien, for å få en fin opplevelse med å finne drømmekjolen og tilbehøret som slør, hårpynt og sko som passer perfekt. Hun forteller videre at de fleste som faller for en kjole, må gjøre tilpasninger i mål og størrelse.

– For en brud holder det ikke at kjolen sitter fint, den skal sitte perfekt! understreker den engasjerte innehaveren. – Når en kjole skal velges, er personligheten avgjørende. Hver vordende brud er forskjellig, og vi har kjoler i alle stiler, i ulike designmerker som Pronovias, Morilee, Modeca og Hervé Paris.

Butikken fører også et rikt utvalg selskapsklær som er populære til anledninger som sommerfester, ball, hagefester, konfirmasjoner og, selvsagt, bryllup. For det er jo ikke bare bruden som skal være fin på denne dagen. Også brudepiker, søstre, venninner, mor og bestemor vil fremstå fra sin beste side, og gjerne i matchende stil med hovedpersonen. I likhet med resten av vår koronatrøtte befolkning, både håper og tror Solgunn på bedre tider framover, slik at selskapslivet generelt og brylluper spesielt skal få en, bokstavelig talt, ny vår.

Miabell undertøysalong:

KROPPSNÆR KVALITET

Når en vordende brud har valgt seg ut en kjole, er undertøyet det neste på listen. Dette får hun hjelp med på Miabell undertøysalong. Butikken har holdt til i Lillemarkens siden oppstarten i 1972, de siste 13 årene med Sofie Aronsson som daglig leder. Sofie, opprinnelig fra universitetsbyen Uppsala, har mye på hjertet når det gjelder undertøyets betydning:

– Til store anledninger skal alt være perfekt, og undertøy er alfa og omega når man skal kle seg pent – man kler seg jo fra innerst til ytterst, og undertøy i god kvalitet som sitter godt, skaper et virkningsfullt helhetsinntrykk og gir velvære fra innerst til ytterst, konstaterer hun.

Sofie trekker i denne sammenheng fram underkjoler, som hun selger mange av, og påpeker at det er mye å hente i å legge litt penger i en eksklusiv variant som er glatt, antistatisk og som absorberer fukt. En god BH i riktig størrelse og fasong er ifølge innehaveren det viktigste plagget for enhver kvinne – og særlig når hun har lagt mye penger i en feiende flott brudekjole.

– Å finne en BH som sitter perfekt, er vel verdt innsatsen, understreker hun. – Gal størrelse og fasong på BH-en gjør at den gjerne sitter løst over skuldrene eller gnager, samt at du ikke fremhever figuren på en god måte.

Å si at BH-er er et sentralt plagg i den lille undertøysbutikken, er ingen overdrivelse. Sofie viser Bylivs utsendte rad på rad med BH-er fra den belgiske kvalitetsprodusenten Prima Donna, der én serie består av så mange som 67 forskjellige størrelser, slik at alle kvinner, uavhengig av mål og størrelse, kan finne sin favoritt.

– BH-ene til Prima Donna har en svært høy kvalitet, og sitter perfekt. Selv om de koster litt, kan jeg love at de er verdt investeringen,
sier hun. Sofie Aronsson påpeker at Miabell undertøysalong også er en svært populær gavebutikk, enten det er mannfolk  på jakt etter en eksklusiv presang til sin utkårede, eller kvinner i alle aldre som vil unne seg et ekte kvalitetsprodukt – det være seg en morgenkåpe, pyjamas eller badetøy.

Mestergull Hodne:

TRADISJONSRIK GULLSMED

Det finnes mange butikker i Kvadraturen med en lang og rik historie, men de færreste kan skilte med stayerevnen til  Mestergull Hodne, som har hatt samme adresse – Markens gate 27 – siden 1888.
Butikken drives i dag av Anne Hodne og faren Jan Petter, henholdsvis 5. og 4. generasjon gullsmedmestere. Anne Hodne kan fortelle at butikken, til tross for korona, resultatmessig hadde et bra år i 2020:

– I løpet av sommeren tok vi igjen det vi tapte på nedstengingen i mars og april. Juli var en veldig god måned med et stort antall turister innom dørene, og på høsten var det mange konfirmasjoner som også bidro til et godt resultat. Vi opplever at mange sier at de bevisst ønsker å støtte lokale, fysiske butikker, og det er selvsagt veldig hyggelig.

– I tillegg sluttet heldigvis ikke folk å gifte seg under koronaen, fortsetter hun, og viser til at bryllupsgaver i sin alminnelighet og gifteringer i sin særdeleshet er en viktig inntektskilde for gullsmeden.

– Vi selger også mye av smykker som skal matche brudekjoler.
Mange bruder kommer hit fra Elegant, og vice versa. Også morgengaver, både til ham og henne, har blitt en ’stor greie’, fremholder hun, og påpeker at gullsmeden selvsagt gjerne  tar imot gavelister til den store dagen. Designklassikere i Georg Jensens Home-serie er i den sammenheng en populær gave, det samme er sølvbestikk. Men det er liten tvil om hva som er bestselgeren hos vordende bruder og brudgommer – gifteringer. Lykkeringene, Mestergulls egen gifteringkolleksjon, er landets største og mest komplette kolleksjon av forlovelses- og gifteringer, der de utvalgte kan designe sine egne personlige ringer i forskjellig bredde og utførelse.

Sønnik:

KLER OPP BRUDGOMMEN

I herrebutikken Sønnik treffer vi daglig leder Torfinn Skuland, som for anledningene har dresset seg opp etter alle kunstens regler. Sønnik er kjent for sitt brede utvalg av dresser, skjorter, slips og tilbehør – kort sagt alt som skal til for å fremstå fra sin beste side ved festlige anledninger,

– Det er ikke få brudgommer som besøker oss for å kjøpe dress i løpet av året, bekrefter Skuland. – Men siden menn ikke liker å gå flere steder når de skal kjøpe noe, sørger vi også for å ha et stort utvalg tilbehør i god kvalitet, som slips, sløyfer, smokingskjorter og pensko.

Innehaveren er kledd i en tidsriktig blå dress av merket Digel, en tysk kvalitetsprodusent som, med Skulands egne ord, har størrelser som passer «norske, godt voksne kropper». De unge og slanke foretrekker gjerne slim-modellene til det andre store dressmerket i butikken, svenske Cavaliere. Skuland forteller at det for det meste går i dress og smoking bryllup og andre viktige markeringer; sjakett og livkjole – også kalt kjole og hvitt – selger han mindre av.

– De færreste av oss går i veldig mange fine selskaper, derfor er dress, som man kan bruke flere ganger, mer tidsriktig. Pentøy er i det hele tatt god forretning for oss, og utgjør om lag 30 prosent av omsetningen, påpeker han. Hos Sønnik finner både brudgommer, forlovere og andre i nær familie alt de trenger til den store dagen, men det lønner seg å være ute i god tid, gjerne to–tre måneder før bryllupet. Det er nemlig fullt mulig å bestille festantrekk, for eksempel i en annen farge, men det kan være lang leveringstid, særlig i disse koronatider. Torfinn Skuland peker på at han drar nytte av at det er flere butikker i Lillemarkens som har bryllupsantrekk som spesialfelt:

– Vi samarbeider godt med de andre butikkene. Mens damene prøver kjoler på Elegant og undertøy på Miabell, kommer herrene til oss for å handle dresser, sko og annet tilbehør, sier han.

– Nå venter vi bare på at selskapslivet skal komme i gang for fullt igjen, både brylluper og andre festlige anledninger. Det er bra for både businessen og vår mentale velvære! fastslår Torfinn Skuland.

Tilbords:

INNHOLDSRIK GAVEBUTIKK

Bylivs rundtur i Lillemarkens avsluttes med et besøk hos Tilbords – ifølge egenreklamen Norges største kjøkken- og interiørkjede – der vi bli møtt av Vibeke Retterholt og Kari Wangen, som eier butikken sammen. Tilbords har holdt til i Lillemarkens siden 2007, og gjør god butikk med bryllupslister.

– Ved å opprette en bryllupsliste hos oss får det vordende brudeparet akkurat det de har lyst på, sier Kari Wangen, Tilbords’ ekspert på området. – I tillegg gjør bryllupslister det enkelt for gjester og andre som ønsker å gi en gave til bryllupet; butikken vår er fylt av vakre, nyttige interiørprodukter i alle prisklasser, slik at alle kan være sikre på å finne en gave i en passende prisklasse.

Hun viser også til at alle som setter opp liste i butikken får to flotte champagne- eller vinglass samt en inspirasjonsbok i gave. Bryllupslisten blir gjort tilgjengelig i alle landets Tilbords-butikker, og oppdateres fortløpende slik at brudeparet ikke risikerer å få dobbelt opp av en gave. Kari og Vibeke, som begge har over tretti års erfaring i bransjen, kan fortelle at Tilbords i Lillemarkens flere ganger har blitt kåret til den beste bryllupsbutikken i den landsomfattende kjeden, både når det gjelder antall lister og verdiene på dem.

–  Tilbords er store på kjøkkenutstyr, og kjeden er generelt veldig ’på’ når det gjelder å tilby de merkene og produktene kundene etterspør, forteller Vibeke Retterholt, og viser fram populære bestselgere som keramikkservise fra Raw og Villeroy & Boch, vaser og servise fra Kähler, glass og lykter fra Holmegaard og servise fra Lyngby Porcelæn og Royal Porcelain – for å nevne noen.

– Du kan også få med at vi er kjent for å pakke gavene veldig fint! Det er ekstra hyggelig for både giver og mottaker når gavebordet er fylt med pent innpakkede gaver, avslutter de hyggelige bryllupsekspertene på Tilbords.

Det er vår i Kvadraturen: Ta byen i bruk!

By | Kultur

Tiden vi er inne i har vært tøff for mange av oss. Det gjelder også byens butikker, restauranter og andre næringsdrivende. Derfor er det viktig å ta vare på byen gjennom å bruke den. Selv om det er mange restriksjoner når det gjelder avstand og antall personer som kan møtes, er det heldigvis mye å se frem til og en masse spennende å finne på i byen vår.

Å ta byen i bruk kan bety så mangt.  For noen er det å rusle gatelangs i vårsola og vindusshoppe, for andre handler det om å sette seg ned med noe godt i glasset på et av de spennende serveringsstedene som har dukket opp de senere år – gjerne utendørs. Eller hva med å kjøpe seg en matbit og legge lunsjpausen til en av byens flotte parker og rekreasjonsområder?

MER Å BY PÅ

Kvadraturens slagord og kundeløfte er mer å by på. I det ligger det at Kvadraturen skal være et opplevelsessentrum som har en særegen atmosfære og der det alltid er noe som skjer. Og alle, spesielt de i blant oss som har levd en stund, kan skrive under på at det sammenlignet med noen tiår siden, virkelig er en levende og pulserende by vi har. Kvadraturen har blitt et mer dynamisk sentrum med flere attraktive forretninger og serveringssteder. Videre har det skjedd mye positivt i byen innen kultur og opplevelser, som for eksempel Sørlandets Kunstmuseum, Kilden, Aquarama, Fiskebrygga.

Hva med å ta en lunsj i det fri i en av byens flotte parker? Eller en frisk dukkert på Bystranda, en god kopp kaffe på en av byens kaffebrennerier, årets første utepils på Fiskebrygga, en deilig soft-is på en benk på torvet, shopping med venninner, en tur på museum, eller kino, eller teater … En levende by trenger levende folk!, og mulighetene til å nyte byen er mange og varierte. Kos deg i vårsola, og bruk byen på din måte.