Den nye kvadraturgeneralen Heidi Sørvig kaller Kvadraturen for et opplevelsessenter. Selv opplevde hun Markens og Quartfestivalen da hun vokste opp i Voiebyen.

– Kvadraturen skal være attraktiv 365 dager i året, fastslår Heidi Sørvig (45), nyansatt daglig leder i Kvadraturen AS og Kvadraturen Gårdeierforening AS. Hun har flere års fartstid fra reiselivsbransjen, og har fram til nå vært leder for både Visit Sørlandet og USUS, næringsklyngen for reiseliv, kultur og opplevelsesvirksomhet. I den sammenhengen har bysentra som opplevelse stått sentralt, forteller hun, og nå gyver hun løs på gatene i Kristiansand med iver og arbeidslyst. – Spør du folk hva de forbinder med Kvadraturen, får du mange ulike svar. Alt avhengig av interesser og alder, selvfølgelig. For noen er det kafeene og butikkene, for andre utelivet på kvelden, kinoen, Bystranda, isbanen på Torvet, Kilden, Baneheia, Kunstmuseet, Torvet, Domkirka, Palmesus, Fiskebrygga, Nupen-parken. Du skjønner hva jeg mener? sier Sørvig.

MANGFOLD I SENTRUM
Det hun vil fram til, er mangfoldet og alle opplevelsene. Fra morgen til kveld vil hun at det skal skje noe i sentrum. Egentlig er vi der allerede, mener hun. Det gjelder bare å få fram fortellingene om alt som finnes. Det vil hun bruke digitale flater til. – Vi vil fortelle gode historier om Kvadraturen gjennom sosiale medier og på andre måter. Hensikten er å få folk inn i vår flotte bykjerne, inn til de mange fysiske møteplassene, sier Sørvig. I årene framover skal vi jobbe for å gjøre Kvadraturens egenart enda tydeligere. Sentrum har fått en fin miks av spesialbutikker og kjedebutikker, av tjenesteytere, treningssentre, uteliv og kultur. Torvet er endelig gitt tilbake til byen, og det er spennende planer om å åpne området rundt enda mer opp.

«DET ER MASSE ENERGI I DENNE FIRKANTEN FOR TIDEN»,
Heidi Sørvig, Leder i Kvadraturforeningen.

SPENSTIG FIRKANT
– I utkanten av Kvadraturen er det også veldig mye å vise fram, sier Søvig. – Tenk bare på Odderøya med museumshavn, Grønt senter, kulturvirksomheter, Kilden, Fiskebrygga, Kanalbyen og forhåpentligvis en super kunstsilo om ikke altfor lenge. Og se på Tangen, der er det blitt en helt ny bydel, med Aquarama, promenadesti og Bystranda som nærmeste nabo. Fra før av har vi Murbyen og Posebyen, som iherdige sjeler har pustet nytt liv til. Alt i alt ligger det til rette for en spenstig byutvikling, og sjefen for kvadraturforeningen er optimist og full av pågangsmot. Dessuten er hun utrolig stolt av å høre hjemme i Kristiansand. Det gjelder særlig Kvadraturen, som hun karakteriserer som en veldig kjekk firkant tegnet opp for oss i 1641. – Det er masse energi i denne firkanten for tiden, sier hun. – Alle er positive til planer som kommer sentrum til gode: næringslivet, butikkdriverne, gårdeierne, politikere og kommuneadministrasjonen. Jo flere tilbud som kommer, jo mer attraktivt blir det å oppholde seg i bykjernen. En selvforsterkende effekt, med andre ord.

 

 

REGIONALT OPPLEVELSESSENTER
Heidi Sørvig beskriver internetthandelen som den største utfordringen for butikkene. Det gjelder kjøpesentrene minst like mye som i sentrum, slik hun ser det. – Vår styrke er at det er så mye mer i bykjernen. Alle generasjoner finner møteplasser og aktiviteter her. Vi har fått egen avdeling av Vitensenteret, det yrer av konsertscener og mange foreninger og lag har lokaler i byen. Sørlandets Kunstmuseum har utvidet tilbudene, ikke minst for barna, og så har vi har spisestedene, biblioteket, Kunsthallen, nisjebutikkene. Jeg kunne ramse opp mye mer, sier Sørvig. Nå står hun klar for å gjøre Kristiansands kjerne enda mer attraktiv, full av liv hele året og selvfølgelig med et mangfold av supre butikktilbud. – Ordføreren har satt som mål at sentrum skal ha 15 000 innbyggere. Vi skal jobbe for at Kvadraturen alltid er attraktiv for alle kristiansandere og for hele regionen, lover hun.