Jeg – en middels minus trent kvinne – fikk halvmaraton i 40-årsgave. Under oppkjøringen hadde jeg gleden av å teste noen av treningsmulighetene på Aquarama… før alt gikk galt.

Av Camilla Nordahl Bang

At halvmaratonet, Monaco Run, ble redusert til et løp på 10 km grunnet veiarbeid, var egentlig greit. Men ei mil er likevel ei mil, og grunnformen må være på plass hvis man skal utnytte sitt iboende potensial. Derfor hadde jeg sju uker med løpetrening i beina – et opplegg funnet på nettet – da jeg som reporter for Byliv troppet opp på Aquarama for å prøve noen litt annerledes treningstimer som et avbrekk i løpetreningen. Når det gjelder kroppslig potensial tror jeg forresten at jeg er i stand til å sette alle slags rekorder hvis jeg bare går inn for det. Dette er en reell defekt ved min personlighet. Villfarelsen gjelder imidlertid kun fysisk utfoldelse som idrett/sport og dans. At jeg er førti år og kun har løpt et eneste løp i hele mitt liv – på gamle Kristiansand stadion for 25 år siden – la derfor ingen demper på ambisjonsnivået med hensyn til deltakelsen i Monaco Run. Kunne enkelt visualisere meg øverst på pallen, mens champagnen sprutet og jeg kledelig beskjedent løftet gullet mot pressefolk fra alle kontinenter. Men først; AQ Trening.

PERSONLIG TRENER

Ole Christian Bjerkeset Kristiansen, fysisk ansvarlig for Vipers og personlig trener på Aquarama, møter meg i resepsjonen med et vennlig smil. Først skal vi ha en prat om målsetning, motivasjon og eventuelle skader eller sykdommer. Selv om jeg holder fabuleringene om gull og glamour i Monaco for meg selv, plukker den observante treneren raskt opp at jeg mentalt sett er skrudd sammen litt annerledes enn en gjennomsnittlig klient. – De fleste som kommer til meg på PT-timer har ikke fullt så god selvtillit som deg, sier den unge mannen forsiktig, og understreker sporenstreks at dette sies i aller beste mening. – Noen er bekymret for at de ikke er godt nok trent fra før, andre er redde for at de ikke skal mestre øvelsene, og mange tror faktisk at jobben min i hovedsak består i å presse dem mest mulig, beskriver han. – I virkeligheten er hele poenget at opplegget og oppfølgingen er nøye tilpasset den enkelte personens egne mål, ønsker og fysiske forutsetninger, understreker Ole Christian.

Personlig trener Ole Christin Bjerkeset Kristiansen på AQ Trening synes Camilla Nordahl Bang har over gjennomsnittet god treningsselvtillit.

FORSKJELLIGE MÅL

Noen ønsker å slanke seg, andre har skader eller sykdommer som krever opptrening, enkelte trener for å prestere best mulig i konkurranser som Sommerløpet, Terrengkarusellen eller Tri-Quart, og mange vil komme i bedre form. – Jeg jobber også med mennesker som skal på skitur i alpene eller sykkeltur i Danmark. Målsetningen deres kan rett og slett være å opparbeide nok styrke og utholdenhet til å få maksimal uttelling av en aktiv ferietur sammen med venner og familie, forteller Ole Christian. Den erfarne PT-en avrunder økta med å gi meg øvelser og råd, og tipser om artige treningstilbud på Aquarama. Jeg føler meg i kanonform, og ser oppriktig frem til å kjøre på med timer som HotYoga, Synrgy Intervall og Kickboksing-Yoga.

HOT YOGA

Først ut er HotYoga. Heldigvis trenger man ikke være visuelt hot for å delta, for navnet refererer til rommets temperatur på ca. 37 grader. Denne yogaklassen, av typen Hatha, avholdes nemlig på mezzaninen i AQ Bad, hvor det er godt og varmt. Utsikten mot Bystranda og havet bidrar til at man umiddelbart kommer i zenmodus, og den rolige, sympatiske og utrolig dyktige instruktøren, Thomas Severinsen, loser oss behagelig gjennom bøy og tøy og downward facing dog. Selv jeg, en melkeblek yogajomfru, kom helskinnet, avslappet og styrket ut av timen, som besto av beherskete yogaøvelser og -stillinger kombinert med puste- og konsentrasjonsteknikker.

NEI! NEI! NEI!

Så skjer det som ikke skal skje. Noen dager etter yogatimen, mens jeg holder på med mitt googlede løpeprogram på tredemølla, merker jeg en intens smerte i midterste tå. ”Det er nok et begynnende tretthetsbrudd, du bør ikke belaste foten på 6-8 uker”, konstaterer ortopeden uten merkbar medfølelse. Arrrh. Hadde jeg bare gått til PT Ole Christian før jeg løp som en gal rabieshund på mølla, så hadde han garantert gitt meg et opplegg som egner seg bedre for en middelaldrende person med fraværende innsikt i kroppens begrensninger. Forstår at dette knapt kan karakteriseres som et i-landsproblem en gang, men der og da utenfor sykehuset, raknet det for meg. Utallige timer på tredemølla til ingen nytte; kan ikke delta i Monaco Run likevel, og rakk heller ikke å prøve mer enn PT-timen og Hot Yoga på Aquarama før kroppen satte foten ned. Min mann synes imidlertid det ble litt mye da jeg sammenlignet skuffelsen med følelsen Ronaldo må ha hatt da han skadet seg bare 8 minutter inn i EM-finalen i fjor. Ham om det.

TRENINGSMASKIN

Om jeg ikke kan trene selv, kan jeg definitivt snakke med Kjersti Ågedal-Mortensen, faglig leder på AQ Trening, om hva  som foregår i de forskjellige timene. – Vi har et fantastisk treningsapparat som heter Synrgy 360 X, og gruppetimen Synrgy Intervall utføres her. Dette er funksjonell og effektiv stasjonstrening hvor man ofte jobber i 40 sekunder og har pause i 20 sekunder. Apparatet gir utallige muligheter til å trene både kondisjon og styrke, og øvelsene kan blant annet innebære slynger, tau, vekter, kettlebells, mageapparater, pullups og brett til å jobbe med blant annet bein, forteller Kjersti engasjert.

SLÅ DEG GLAD

En av treningsnyhetene på AQ i år, som jeg virkelig hadde gledet meg til fordi jeg har drevet med kickboksing på Kristiansand Kampsport Senter i flere år, er klassen Kickboksing-Yoga. Kjersti forklarer: – Her er det yogaoppvarming for å klargjøre kroppen, deretter går man sammen to og to som bytter på å holde pads og ha på seg boksehansker. Parene utfører slag, spark og teknikker på padsene under ledelse av en kyndig instruktør, og økta avsluttes med yoga, beskriver den faglige lederen. Av erfaring kan jeg legge til at det er aldeles skjønt å sparke og slå på pads. Man får ut så mye gørr at aktiviteten kunne vært på blå resept.

CRAWL DEN SOM KAN

Til slutt forteller Kjersti om enda en nyhet, Crawl AQ Trening. Fordi jeg beveger meg som ei sjøku i vannet (selv om jeg strengt tatt kunne gjennomført denne timen med skadet fot) valgte jeg å avstå. Men er du glad i å svømme, er det bare å finne frem speedo eller badedrakt! – Tidligere måtte man ta et helt kurs, men nå kan du finpusse crawlingen med enkelttimer i bassenget. Klassen egner seg for dem som har gjennomført nybegynnerkurset i crawl fra før, samt alle som kan crawl og har lyst til å vedlikeholde teknikken med litt hjelp fra en dyktig svømmeinstruktør, avslutter spreke og hyggelige Kjersti Ågedal-Mortensen i AQ Trening. For min del er det bare å telle ned uker og finne seg et nytt treningsmål når foten er leget. Hmmm – lurer på hva som er rekorden i Sommerløpet?

Les mer om treningstilbudet til Aquarama