Skip to main content
Mange av byens voksne, kvalitetsbevisste kvinner kjenner godt til den lille skoforretningen La Scarpa i Dronningens gate 20.

 

 

– Jeg driver en nisjebutikk med stor N, og trives utmerket med det, sier Anne Lene Wang. – Det er herlig å kunne bestemme helt fritt hvilke varer jeg tar inn. Jeg og de andre selvstendige spesialforretningene i Kvadraturen har en viktig oppgave fordi vi representerer mangfoldet i byen, med et utvalg som skiller seg fra kjedebutikkenes mer standardiserte sortiment. – Ikke det at det er noe galt med kjeder men det blir jo kjedelig den dagen alle er det, derfor oppfordrer jeg byens innbyggere til å bruke de selvstendige nisjebutikkene som fortsatt finnes, sier hun.

SOMMER ER SKOSESONG
Den sjarmerende forretningen, som ikke måler mer enn ca. 50 kvadratmeter, har et navn som gjør at italienske cruiseturister ikke trenger å tenke seg om to ganger – La Scarpa betyr nemlig «skoen» på italiensk. Og nettopp tiden av året da byens gater fylles til randen av cruiseturister og andre tilreisende, er det travle dager i den lille skobutikken: – Denne sommeren har vært veldig bra, spesielt i juli var det ’fullt kjør’. Det gjorde godt for omsetningen siden våren ikke var all verden – som kjent gikk vi nærmest rett fra vinter til sommer, slik at vårkolleksjonen raskt måtte byttes ut med sommermote, forteller Anne Lene.

TROFASTE KUNDER
Det er imidlertid ikke bare sko man finner i butikken, her er også klær og matchende vesker og tilbehør – for voksne kvinner som vet å verdsette originalitet og kvalitet. – Jeg har mange stamkunder som har vært med helt siden oppstarten. Service og kundepleie er viktig for å beholde dem, og ikke minst ærlighet: Det handler ikke om salg for enhver pris, men å få kundene til å føle seg vel når de går ut av butikken. Lene forteller at La Scarpa har vært god business fra starten, selv om det har gått i bølger for henne som for alle andre butikkinnehavere.– Det blir stadig tøffere å drive butikk. Én ting er konkurransen fra nettbutikkene, en annen at trendene skifter fortere enn før. For å holde tritt med det skiftende motebildet, må sortimentet på La Scarpa stadig skiftes ut. – Trender er kanskje spesielt viktig når det gjelder sko. Nå for tiden selger jeg sneakers som aldri før, og generelt skal det være en sporty look både i sko- og klesveien, påpeker hun.

LANG ERFARING
Lene startet opp La Scarpa tilbake i 1996, noe som gjør den til en institusjon blant byens stadig svinnende utvalg av nisjebutikker. – Etter å ha jobbet flere år med interiør i Oslo, flyttet jeg tilbake til Kristiansand. Jeg så at byen kunne ha plass til en skobutikk til, og tok sjansen på å starte opp for meg selv, sier hun. Lene etablerte seg først i Henrik Wergelands gate, vegg i vegg med dagens Coop, og delte lokaler med Wallis hatter. Etter et års tid flyttet butikken til Gyldenløves gate, der polet ligger i dag, før Dronningens gate ble endelig destinasjon i 2003. – Jeg trives godt med beliggenheten; det er en fordel å være i en gate som kan nås med bil, og hvor det er gode parkeringsmuligheter, både på gateplan og i kjelleren på Sandens.

FELLES LIDENSKAP
Lene er mor til to voksne barn; en datter som studerer i Australia og en sønn som befinner seg betraktelig nærmere. Sønnen William driver nemlig Henriks Herre i samme kvartal, og er like lidenskapelig opptatt av herremote som moren er av sko. Hun er oppvokst på Ytre Strai og bor i dag på Søm med sin samboer, londoneren Alan. Han jobber til daglig i offshorenæringen, men er i likhet med Lene særdeles sko- og klesinteressert.

JOBBEN SOM LIVSSTIL
Lene forteller at hun alltid har vært glad i det som er litt annerledes og som skiller seg ut fra mengden. – Grunnen til at jeg trives så godt med det jeg gjør, er at jeg får bruke mine kreative evner. Dette er så mye mer enn en jobb for meg, det er en dedikasjon og en livsstil. – Men spesielt merkebevisst har jeg aldri vært. Jeg er opptatt av å selge skikkelige ting av god kvalitet, men det betyr ikke at La Scarpa er en butikk for dem med velfylt lommebok. Jeg vil heller si at det er en butikk for vanlige kvinner som er på utkikk etter noe litt utenom det vanlige.