I 2017 åpnet Mandalsbakeriet Edgars sitt første utsalg i Kristiansand.
Midt i Markens, med flere andre bakerier like i nærheten.

Store smil: De som jobber i utsalgene betyr en hel del for suksessen. Du skal være gladere når du går ut døra enn da du kom inn, er målet.

 

 

– Konkurranse er en god ting. Det nytter ikke å kopiere dem som allerede er etablert. Vi må tenke nytt utvikle nye produkter. Rune Vindsetmo, en av eierne, fortsetter ivrig: – Kristiansand er et spennende marked med mange ulike kulturer, det er mer internasjonalt. Her tør vi bytte ut napoleonskaka med en moussekake. Folk er mer vant til å prøve nye smaker, og dermed kunne vi fortsette å utvikle nye produkter etter at vi kom hit og fikk et bredere marked. Vi har blitt tatt svært godt imot, og får stadig positive tilbakemeldinger.

LA BRØDET LEVE!
De siste fem årene har folkene hos Edgars hatt fokus på å utvikle egne prosesser og teknikker. De lar seg gjerne inspirere av det store utland, og har hentet produkter fra både Frankrike og Italia og tilpasset dem til det norske markedet. – Bakerier i utlandet baker gjerne gjennom hele dagen, så produktene er alltid rykende ferske. I Norge må vi sørge for at bakervarene smaker bedre og oppleves ferskere lengre. Og når det er sagt, hviler det et stort ansvar på oss kunder når det gjelder bakstens videre liv. Eller død. For her syndes det i de tusen hjem. – Oppbevar alltid bakst i papirposen den kommer i. Da får produktet puste. Pakk aldri brød og annen gjærbakst i plast, det blir seigt og guffent, sier Vindsetmo.

 

«Oppbevar alltid bakst i papirposen den kommer i. Da får produktet puste.»

 

IKKENO KNUSSEL
Han forteller at de lager så mye som mulig fra bunnen av. – Suppene våre, pesto, aïoli, mousse osv. – alt er hjemmelaget. Vi baker med surdeig og langtidshever før det stekes i steinovn. Vi gjør alt for den gode smaken. Og det merkes. Kaneldrøm er Edgars stolthet og varemerke. Den bakes av briochedeig, og med en helt egen teknikk. – Jeg tør påstå at vår kaneldrøm smaker bedre enn originalen i Frankrike. Hvis noen mener de har smakt en bedre kaneldrøm et annet sted vil vi svært gjerne høre om det, sier Vindsetmo. Han tør til og med love en belønning. – Vi vil jo utvikle oss. Det er viktig å vite om verdige konkurrenter, sier han. – Vi blir også veldig glade for tips om deilig bakverk fra fjern og nær. Så har du spist noe eksepsjonelt godt på en ferietur, send oss gjerne en mail. Vi vil ha det beste av det beste!

KORTREIST SUKSESS
Hva er grunnen til at et lite Mandalsbakeri nå har over 150 ansatte i høysesong, og stadig åpner nye utsalg? – Vi har turt å være annerledes og tenker ikke med lommeboka. I stedet for spare inn ved å kjøpe billigere råvarer har vi latt produktene bestemme. Først utvikler vi produktet, så kalkulerer vi hva det vil koste. Lar vi økonomene styre ender vi opp med varer som ikke koster noe særlig, men heller ikke smaker noe. Den prisen er vi ikke villige til å betale, poengterer Vindsetmo. De som jobber i utsalgene betyr også en hel del for suksessen. Du skal være gladere når du går ut døra enn da du kom inn. Selv om Edgars ekspanderer, gjør de det kontrollert. Å bli en landsdekkende kjede står ikke på ønskelista. – Vi vil tilby kortreist mat, og for oss begrenser det seg til 60 kilometers omkrets rundt Mandal.

 

«Enten må man utvikle, eller så må man avvikle»

 

ÅRETS BAKERI
Edgars har fått anerkjennelse i bransjen. På verdensmessen i fjor ble de kåret til Årets Bakeri i Norge. Noe av begrunnelsen var at de har vært med på å inspirere bransjen til å utvikle nye produkter og til å snu en negativ trend. Nå som bakeriene også har inntatt restaurantbransjen skaper det større interesse for faget. Bakeri er blitt trendy. Rune Vindsetmo avslutter: – Jeg håper vi inspirerer andre til å tenke nytt. For at bakeritradisjonen skal overleve må hvert bakeri skille seg ut på sin unike måte.