Byens mest innholdsrike interiørbutikk er kjent langt utenfor Sørlandets grenser. Her ønskes du velkommen av hyggelige damer med varme smil, og når du går derfra er du litt gladere enn da du kom. Ikke så rart at de fleste kommer tilbake hit. Gang etter gang.

Anne Fraser Brøvig og datteren Lise er kjente fjes for de mange stamkundene. – Tenk, noen har faktisk vært kunder hos oss i 30 år. Vi blir godt kjent med mange av dem, og det er så hyggelig. Noen døtre har blitt «opplært» til å handle her av mødrene sine, så vi kjenner flere generasjoner, smiler Anne. Hun er selv fjerde generasjons eier, og datteren Lise blir femte.

BYENS BESTE
Butikken som i 1892 startet som maler- og jernvarehandel er i dag en anerkjent design- og interiørbutikk. Nylig ble den utnevnt til byens beste nisjebutikk – kåret av KRSby sine lesere. Å overleve, og ikke minst vokse, som sentrumsbutikk gjennom så mange år krever sine kvinner. Vi blir aldri bedre enn damene bak disken, sier Anne og er tydelig stolt av gjengen hun jobber sammen med. Totalt er de ti ansatte, syv faste og tre ekstrahjelper. – At vi har så spredning i alder er et stort pluss. Vi prøver å følge med på nye ting, og diskuterer nye produkter i felleskap. Noe tas inn, noe velges bort. – Vi gjør det meste selv. Her er vi vaktmester, regnskapsfører og vaskehjelp. Instagram og annen markedsføring styrer vi også.

UTSKREMTE MENN OG HERLIGE ROGALENDINGER
Selv om det er flest damer som finner veien til Hansen & Co, kommer heldigvis flere og flere menn inn døra. – Menn kommer ofte inn med tydelig beskjed om hva de skal ha, ler Anne. Men på lørdager er gjerne hele familien innom, og vi ser at mange menn stopper opp på de samme stedene: nemlig ved knivskapet og der vi har tekniske ting, før de ender i en god lenestol som kan være vanskelig å få dem opp av. Stamgjestene kommer ikke bare fra Kristiansand og omegn. Damene hos Hansen & Co elsker rogalendinger – noe som ser ut til å være gjensidig. – De er lettvinte og morsomme, og mange har blitt faste kunder som kommer tilbake år etter år, forteller Anne, og smiler bredt når hun forteller om to damer fra Stavanger som var på kurs her i byen. – De kom tilfeldigvis innom butikken og endte opp med å handle en hel haug. Neste helg var de jammen meg her igjen. «Er det kurs denne helgen også», spurte vi? «Nei, men vi angret på alt vi ikke kjøpte, så vi måtte tilbake», svarte damene. Også norske sommerturister er gjengangere i butikken. «Er det én ting vi skal i Kristiansand, så er det er å ta turen innom Hansen & Co», er ord som går igjen. – Det er nok fordi vi har et godt utvalg i butikken, sier Lise. Her får de mange merkevarer på ett sted, og det setter de pris på. Men ikke tro at sørlendinger er treige på interiørfronten. Anne omtaler dem som innovative og raske til å plukke opp nye trender.


ITALIA MØTER SNARTEMO
Inne i butikklokalet står et lekkert kjøkken fra Hamran. Det er ofte i bruk, sist var det italienske Made by Mama som tilberedte deilige smaksprøver på kjøkkenøya i heltre. – Hamran har solgt mange kjøkken på grunn av denne utstillingen. Her kan folk se og kjenne på kvaliteten, og det byttes til ny modell med jevne mellomrom. Butikken har lenge vært på jakt etter et unikt matkonsept, og etter flere års leting dukket Made by Mama opp. En familiebedrift med fokus på italiensk kvalitet og håndverk, helt i Hansen & Co sin ånd. – De har fantastiske varer; krydder, pasta, oljer og parmesanost. Olivenoljen er på flaske fire timer etter plukking, og hele familien er med på innhøstingen. Lise og Anne er utrolig fornøyd med å være første utsalgssted i Norge. – Parmesanosten deres er kåret til Italias beste, og må bare prøves. Du får et stort stykke for bare kr 349,- så prisene er det ikke noe å si på.

INSPIRASJON OG OPPLEVELSER
At butikken ser så lekker ut har Elin Tellefsen mye av æren for. Hun er utdannet blomsterdekoratør, og har ansvar for utstillingene. – Utstillinger og eksponering betyr mye. Det er også viktig å ta inn ting som passer inn sammen med det vi allerede har i butikken, presiserer Anne. Butikken fører de fleste danske merkene, og har et bredt utvalg i alle prisklasser. Er du på gavejakt er du kommet til riktig sted, og her er det hjelp å få dersom ønskelisten glimrer med sitt fravær. – Nå går det mot jul og i år er gavetendensen at det er stor variasjon i hva folk kjøper og ikke én ting som alle «må» ha. Vi legger også vekt på å pakke pent inn forteller Lise. – Vi har kunder som kjøper gavene her nettopp fordi innpakkingen er så fin. Det skal føles bra å gi bort noe som er kjøpt hos oss, uansett prislapp.


LEVERANDØRENES FAVORITT
Også blant leverandørene er Hansen & Co en populær butikk. De var først i Norge til å ta inn Nicolas Vahé, og er for eksempel Sørlandets eneste forhandler av den nye spennende kolleksjonen til Skaugum. Tradisjonsbedriften fra Geilo lanserte nettopp en ny, lekker servise- og bestikkserie designet av Snøhetta. – De kom til oss, sier Anne, og fortsetter med et stort smil: – De sier at vi er favorittkunden deres. – Vi kommer ofte med tips til leverandørene våre. For eksempel fikk vi Pappelina til å endre fargesammensetningen på teppene sine fra sterke farger til mer duse. Det slår bedre an hos oss nordmenn, forteller hun. Også Caroline Heyerdahl, gründer av den naturlige vaskemiddelserien «C» ,har nytt godt av innspill fra damene hos Hansen & Co. – Vi var blant hennes første kunder. Mulitspray med juleduft og vidunderkremen med svamp ble til på grunn av oss, forteller Anne som synes det er gøy å bidra til andres suksess.

(f.h) ANNE FRASER BRØVIG, LISE BRØVIG, LENE SANDØ HARTVEIT OG ELIN TELLEFSEN

HØYTHENGENDE PRIS
I mars 2020 går ferden til Chicago for å representere Norge under Global Innovation Award-utdelingen. Tidligere i år vant de, som de første i Norge, Designbase Award 2019 for Norges beste design- og interiørbutikk. – Det var en skikkelig overraskelse for oss, og utrolig gøy, sier Lise. – Kunder kommer inn og gratulerer oss – det er SÅ motiverende. Juryen skrev blant annet: «En wow-opplevelse. Slik kan man vel best beskrive et besøk hos Hansen & Co i Kristiansand. Her handler det om at kundene skal bli inspirert og ikke minst at de skal føle seg komfortable.» Prisen hedrer den butikken i Norge som for tiden er ledende, tenker nytt, er innovativ, utmerker seg estetisk og ikke minst tenker alle bransjekategoriene. Det sier seg selv at dette er en gjev pris å vinne. Selv om det gøy å bli gjort stas på nasjonalt er det kundene Lise og Anne er mest takknemlige overfor. – Vi takker kundene våre for at vi eksisterer. De er våre beste ambassadører, og tar med seg venner hit for å vise frem butikken. – I tillegg er vi utrolig glade for at vi holder til i en by hvor både kommune og næringsliv satser på et levende sentrum, avslutter de. Den gleden deler de nok med flere.