Skip to main content

De siste årene har salget av elsykler tatt av på landsbasis, og sykkelbyen Kristiansand er intet unntak. Her gir vi deg tips til hva du bør tenke på når du skal kjøpe elsykkel.

Siden 2017 har nordmenn gått mann av huse for å kjøpe elsykkel. Sommeren 2020 gikk salget opp med 60 prosent fra året før, men hvordan blir det fremover?

– Interessen er fortsatt utrolig stor, og det er ingenting som tilsier at dette skal roe seg slik vi ser utviklingen. Det sier medeier i Sykkelguttane i Kristiansand, Børge Hoem. Han og Sali Rama har butikk både i Gyldenløves gate og på Hånes, og er en av byens største sykkelbutikker. Han forteller at det er mange grunner til at elsykkel er et naturlig valg de kommende årene.

– Det er miljøvennlig, og våre kunder sier at de sparer mye penger på å bruke elsykkelen i stedet for bilen til dagligdagse gjøremål. Kjøring til og fra jobb er én ting. Men der de sparer mest er at ungdommen i huset kan bruke elsykkelen til fritidsaktivitetene sine. Det sparer foreldrene for mye tid, forklarer Hoem.

Han drar også frem helsegevinsten som en viktig faktor. Den påstanden støttes av en europeisk studie fra 2019. Studien konkluderer med at elsyklister får like god helsegevinst som vanlige syklister, og at elsyklister sykler mye lengre enn de med en vanlig sykkel. I tillegg kan elsyklistene som lar bilen stå ha god samvittighet for lavere karbonavtrykk. Hoem tror også tilretteleggingen i og rundt Kristiansand gjør elsykkelen ekstra populær her.

– Det er allerede lagt til rette med gode sykkelstier, og det er flere på vei. I tillegg er det relativt flatt, noe som gjør det ekstra gunstig, forteller Hoem som også er klar på at elsykkelen ikke bare er et transportmiddel.

– Kjør turer i naturen. Det er et fantastisk verktøy til å få kjenne på naturen samtidig som du får beveget deg.

DETTE BØR DU SE ETTER I EN ELSYKKEL

Hoem forteller at elsyklene har hatt en utrolig utvikling de siste årene, og at designet er blitt langt penere. Kapasiteten og kvaliteten på syklene har også blitt mye bedre. Hoem er klar på at man bør vurdere hva man behøver, i stedet for pris. I den anledning byr han villig på en sjekkliste for hva man bør se etter.

Newtonmeter. Sykkelen bør ha 70-80 nm (Newtonmeter). Dette er motorkraften til sykkelen. Vi ser at dess mer newtonmeter jo mer blir sykkelen brukt.

Batterikapasitet. Kjøp sterkest mulig batteri. Da lever sykkelen mye lenger. Investeringen blir litt høyere, men den varer vesentlig lengre, og kan brukes enda mer.

Watt-timer. 500 watt-timer og oppover er veldig bra. Da får du en kvalitetssykkel.

Kartlegg ditt behov. Bor du på Grim eller Lund trenger du ikke like mye kraft som hvis du skal sykle i mer kupert terreng. Ta en tur inn til oss, så skal vi hjelpe. Her kan du også låne sykler for å se hva som passer din bruk.

Er du usikker? Gå opp en prisklasse. Det er veldig kjedelig å kjøpe en sykkel som akkurat ikke er sterk nok. Er du litt i tvil om hvordan bruken blir, så skaler heller et knepp opp enn motsatt.

TESTVINNER MED LIVSTIDSSERVICE INKLUDERT

Hoem mener én sykkel skiller seg ut fra de fleste andre – testvinneren Giant 21 Explore Smart. 2020-utgaven fikk 9 av 10 stjerner fra Tek.no, men allerede nå er 2021-utgaven på plass i butikken.

– Årets modell er like sterk og enda finere enn 2020-utgaven. De har klart å gjøre den mer stilren, i tillegg til å bedre teknologien. Etter mitt syn er det den beste sykkelen du får tak i, forteller Hoem. Giant 21 Explore Smart holder en god markedspris. Elsykler hos Sykkelguttane koster fra 25 900 kronerog oppover. Da får man også gratis service én gang i året gjennom hele sykkelens levetid.

– Vi anbefaler at alle elsykler går gjennom service 1–2 ganger i året, og kjøper man toppmodellen ønsker vi å bidra til at sykkelen holder seg i lang tid med gratis service, fortsetter Hoem.

For Hoem er det viktig å få frem hvor enkelt det er å vedlikeholde en elsykkel, og at det ikke nødvendigvis må være mer kostbart enn med en vanlig sykkel.

– Det som koster med en elsykkel er kjøpesummen. Men det er en investering i både helse og trivsel. Hvis du legger litt ekstra penger inn i sykkelen, så holder den lenger. Det sparer du på i lengden, mener Hoem.

Hoem snakker ofte om hvor driftsikre syklene har blitt. Men skulle det først være behov for reparasjon, så koster det ikke mer enn det smaker.

– Hos Sykkelguttane så tar vi kun betalt for delene, og ikke selve reparasjonen. Lang levetid og gjenbruk er viktig for oss, og da er vi tjent med å hjelpe kundene, sier Hoem.

ELEKTRISK BEDRIFTSMARKED

Det er ikke bare hos folk flest at elsykkelen har gjort sitt inntog. Den siste tiden har Hoem også merket pågang fra bedrifter. Her har Sykkelguttane satt opp leasingavtaler som gjør at bedriftene har syklene i tre år før de kan kjøpe de ut.

– Et av innspillene som går igjen er at bedriftene ønsker en grønnere profil. Syklenes bruksområder varierer. Noen bruker den i stedet for bedriftsbil, mens andre lar de ansatte låne elsyklene på fritiden. En grønn investering i de ansattes helse, kan vi vel si, forteller Hoem avsluttende.

Sykkelguttanes elsykkel-tips:

  • Riktig lufttrykk. Det er veldig tungt å sykle med for lite lufttrykk i dekkene. Hva som er riktig står på dekket, men er du usikker legger du deg mellom 4 og 5 bar.
  • La gjerne sykkelen stå ute, men er det kaldt kan det være lurt å lade batteriet inne. Med et varmt batteri bruker sykkelen mindre strøm.
  • Tørk sykkelen. Ikke noe du trenger å gjøre hver dag, men av og til. Spesielt hvis det er mye regn. La den gjerne tørke i romtemperatur. Dette forlenger levetiden, og gjør at sykkelopplevelsen blir bedre.
  • Ta service! Vi anbefaler en stor- service 1–2 ganger i året.Da smører vi opp vaierne, oppgraderer soft-ware og gjør litt ting du ikke gjør like enkelt hjemme. Med livstidsservice får du det gratis.