Midt i Markens, i stilfull butikk med gull og diamanter. Der har gullsmedfamilien Hodne vært siden 1887.

Far og datter fører stolt slektsarven videre.

Jeg er fjerde generasjon og hun er femte, smiler Jan Petter Hodne og peker på datteren Anne. Hun er fullbefaren gullsmedmester, akkurat som faren. Og hun bedyrer at det ikke har vært noen form for press for å få henne til å føre yrket videre. Det bekrefter far, butikkens daglige leder. Men at han er svært godt fornøyd med datterens valg, levner han ingen tvil om. – Det er en 130 år lang, uavbrutt tradisjon vi fører videre, sier han. – I starten gikk det mye i dyrskuepremier og gifteringer. Det var full egenproduksjon, og den dag i dag har vi verktøy her som takler det meste. Men sånn som bransjen har utviklet seg, dreier moderne gullsmedforretninger seg nå mest om rein handel og salg.

KONTAKT MED HÅNDVERKET

– Noen faglig utfordringer er det likevel, skyter Anne inn. – Vi reparerer og foretar justeringer. Selv er jeg i verkstedet en gang i uka. Kontakten med håndverket er noe jeg personlig setter stor pris på. Det er dessuten viktig å ha et slikt tilbud til kunden, som på denne måten får en bredere service. For øvrig er det Annes ansvar å rigge utstillinger og foreta innkjøp. Hun er også involvert i anskaffelser til kjeden de er medlem av, Mestergull. Kjedetilhørigheten er avgjørende for å kunne holde et høyt faglig nivå, og være i forkant i markedet, påpeker hun. – Fire ganger i året er jeg på reisefot, og da sluker jeg alle impulser og trender jeg kommer over. Vi er gjerne i Hong Kong og Basel, byer der utviklingstrekkene viser seg først. For oss – og for og kjeden – er det alfa og omega å fange opp de siste strømningene, sier Anne.

KJENTE DESIGNERE

– Vi holder oss til anerkjente internasjonale leverandører, som Calvin Klein, Susanne Friis Bjørner og ikke minst Georg Jensen, som faktisk har utviklet et eget butikk-i-butikk-konsept, skyter Jan Petter inn. – Det som er moro akkurat nå, er at skandinavisk og norsk design ser ut til å styrke posisjonen sin. Vi får bare håpe det kan inspirere lokale smykkekunstnere og bidra til å holde liv i et smalt fag! Far og datter kan ellers fortelle om en kvalitetsbevisst kundemasse. Svært mange søker kunnskap på nettet, og kan en god del både om smykker, steiner og edle metaller når de oppsøker butikken.

– Jo mer kunden vet, jo større pris setter de på vår fagkunnskap og veiledning, sier Jan Petter. – Når du forstår hvor mye kunnskap som trengs for å bedømme kvaliteten på gull og diamanter, søker du trygghet og kompetanse i anerkjente gullsmedbutikker.

Det samme gjelder hjelp til reparasjon og omarbeiding av gamle smykker, noe som utgjør en viktig del av verkstedsvirksomheten. – Når vi får arvegods og familiesmykker i varetekt, viser kunden oss tillit. Den tar vi vare på gjennom god rådgivning og nøyaktig utførelse, sier Anne.

ALLE PRISKLASSER

Mestergull Hodne fører et bredt utvalg smykker, i alle prisklasser. Det går naturlig nok i gaver og markering av viktige begivenheter i livet. En del verdivurdering utføres også, og da kommer det godt med at Jan Petter Hodne er byens eneste registrerte taksør og gemmolog (gemmologi: identifisering og vurdering av edelsteiner). Butikkens fremtid ser lys ut, skal vi tro de to bladene Hodne. – Det gjelder generelt for sentrumsbutikkene, påpeker Jan Petter, som også er inne på eiersiden i Lillemarkens, der sønnen Fredrik er senterleder. – Butikkene i Lillemarkens og andre steder i sentrum har utvidet åpningstidene, og vi går sammen om publikumsarrangementer og kampanjer. Parkeringshuset under Torvet er snart ferdig, og mange bosetter seg i Kvadraturen. Det blir stadig flere aktører og mer å oppleve, og dermed strømmer det flere kunder til byen, tilføyer Jan Petter.

En lysende og glitrende fremtid for byens handelsstand, med andre ord. På lik linje med skinnet fra de edle varene i lokalene til Mestergull Hodne.

Leave a Reply