– Bestefar sa alltid at ‘kunden fortjener at du leverer mer enn forventet’.
Det har jeg hatt med meg hele livet.

 

Han var kjøpmann i Vennesla, så jeg vokste opp i butikkbransjen, sier Christina Omland. Hun jobbet seg opp fra ekstrahjelp til butikksjef og kjedeleder. I dag er hun senterleder på Sandens, som i november hadde 10- årsjubileum. – Dette så vi som en anledning til å feire våre kunder, det er tross alt de som betaler lønna vår, sier hun. I fjor besøkte 2,6 millioner mennesker Sandens. Senteret satser spesielt på mote og livsstil. I tillegg til klær, sko og tilbehør, finnes tre spisesteder, spesialbutikker innen gadgets og det meste til hus og hjem i senteret. – Vi har vokst jevnt. På årsbasis selger de 35 butikkene for 350 millioner kroner, forteller Omland.

 

KAFFE OG KAHOOT
Fasaden består av 16 verneverdige bygårder hvorav de eldste er fra slutten av 1800-tallet, mens kjøpesenteret i midten nå er ti år. Omlag 350 mennesker jobber i butikkene fordelt over tre etasjer. Flere av de ansatte har vært med gjennom ti år, farmasøyt Hild Kåbuland ved Vitusapotek Sandens er en av dem. – Det har vært en fantastisk gøy tid. Sandens har blitt et møtested for mange mennesker, tett på det pulserende bylivet. I tillegg har vi et veldig bra miljø internt, med kaffe og Kahoot hver fredag før åpningstid, sier hun. Christina forteller at blant 98 kjøpesentre eid av Olav Thon Gruppen, ligger sandens på femteplass på sosialt miljø. – Dette er basert på undersøkelser blant våre leietakere. Vi er flinke til å ta vare på hverandre, og det tror jeg kundene merker.

HAPPENINGS
Christina tror konkurranse fra nærliggende sentre og butikker er sunt. Når det gjelder netthandel, mener hun fysiske butikker har et fortrinn. – Jo mer digitalisert hverdagen blir, jo mer fremtvinges et behov for å møte mennesker og skape møteplasser. Enkelte ting vil aldri nettbutikker kunne konkurrere med, som personlig service og fagkompetanse. Menneskers handlemønstre sier likevel at man må tenke bredere enn bare service og fagkompetanse, nå vil også kundene ha opplevelser. – Sandens har utviklet seg enormt, og jeg tror det største grepet vi har tatt er å skape flere eventer og opplevelser. Den kommende generasjon har andre forventninger til et kjøpesenter enn oss, det må vi være bevisste på, avslutter Christina Omland.