Skip to main content

Herrebutikken Sønnik har eksistert i 120 år. Siden 2008 har Torfinn Skuland drevet den
tradisjonsrike virksomheten.

 

– Jeg begynte som lagergutt i 1992, men kort tid etter ble jeg flyttet opp i butikken for å ekspedere kundene, sier Torfinn Skuland. På den tiden lå Sønnik på samme sted som da Sønnik Johnsen etablerte forretningen i 1898. Da Skuland overtok flyttet Sønnik til Kristian IVs gate.

GOD PLASSERING
– Vi trivdes godt i Kristian IVs gate, forteller Skuland, som med vi sikter til han selv og den trofaste butikkmedarbeideren Britt Lill H. Jacobsen. – Da kvartalet skulle rives trengte vi et nytt tilholdssted. Heldigvis fikk vi tilslag på et ledig lokale i Lillemarkens i 2016, og nå har vi en plassering og størrelse som passer oss helt perfekt.

FRA FRITID TIL GALLA
I tillegg til et stortt utvalg av fritidstøy, er Sønnik kjent for sitt brede utvalg av dresser, skjorter, slips og tilbehør – alt som skal til for at mannen skal fremstå best mulig ved festlige anledninger. – Vi har et godt grep om brudgommer i byen, og har funnet ut at det lønner seg å ha alt på ett sted. Når menn først går til innkjøp av festantrekk, liker de ikke å gå flere steder. Derfor har vi også et bredt utvalg av sko, deriblant lakksko, sier Skuland.

FORNØYDE KUNDER ER GOD BUTIKK
Etter et halvt århundre i bransjen, trives Skuland stadig like godt: – Det som gjør arbeidet så artig, er at det skjer noe nytt hele tiden. Nye kolleksjoner kommer inn, slik at det er viktig å ha et skarpt øye for trender i tiden, og alltid ha noe nytt og spennende å by på. Sønnik er ifølge Skuland en butikk for menn i aldre, som prismessig befinner seg på et mellomnivå blant byens herrebutikker. Foruten kjente kvalitetsmerker som Henri Lloyd, Fred Perry, Diesel, Matinique og mange flere, kan forretningen også skilte med et stort utvalg av undertøy med storselgere som blant andre Dovre og Calvin Klein.
– For å få fornøyde, trofaste kunder er det viktig at de går ut av butikken med et plagg som er sitter godt, og fremfor alt er kledelig. Vi har den holdning at når folk bruker penger på klær så skal ikke vi sende dem ut av butikken med en for trang bukse eller et antrekk som ikke harmonerer, avslutter Torfinn Skuland.