Skip to main content

Hun har beina solid plantet i et par håndsydde italienske sko og et hjerte som banker for butikken.
På Skotique er det kvalitet i hyllene, med fabelaktig kundeservice på kjøpet.

Når du åpner døren på Skotique blir du møtt av en staselig lysekrone og dekadente påfuglfjær i en stor vase. Det er lyst, og det dufter en blanding av nyvasket bomull, bergamott og et ørlite snev lær. Det er nesten som om følelsen av å unne seg noe helt spesielt henger igjen i luften. Mange par sko har blitt med lykkelige kvinner hjem fra denne butikken. Butikken i Skippergata 20 har holdt til i samme lokale og blitt drevet av samme familie i 64 år. Nå er det den engasjerte Pernille Edvardsen som eier og driver den berømte skobutikken Skotique. – Det var morfar som startet eventyret i dette lokalet, men den gangen het butikken Lær og gummi, sier Pernille mens hun ler. Hun vet godt at noen risikerer å sette teen i halsen når de hører det navnet. – Han drev med salg av hesteutstyr, seletøy og skomakerartikler, forklarer Pernille. Mye har skjedd siden den gangen da hun som 12-åring sto på gaten utenfor butikken og solgte skosåler for 2 kroner stykket.

 

MAGEFØLELSE FRA MOR
Skotique ble født i 1978, da Pernilles mor tok over og introduserte helt nye takter i det lille lokalet. Hun fulgte magefølelsen og satset alt på å starte noe helt nytt: en motebutikk med sko. – Folk trodde hun var gått helt av skaftet. Markedet i Kristiansand var ikke så stort for mote på den tiden, minnes Pernille. Lenge jobbet hun i butikken sammen med moren. De to hadde et tett samarbeid. – Vi har hatt det mye moro. Hun har gitt meg uvurderlig kunnskap om alle sider av å drive en butikk. Om god kundeservice, å alltid ha smilet på lur, å brette opp ermene, det å bygge noe, og å stå for valgene jeg tar – alt har jeg fra min mor, forteller butikkeieren. Moren pensjonerte seg i 2005, og siden har Pernille drevet Skotique alene. – Jeg har aldri angret. Det er dette som er meg. Jeg vet ikke hva annet jeg skulle ha gjort, sier hun.

 


HØSTENS FARGER I HYLLENE
På rad og rekke står utallige sko i mange varianter klare til å marsjere, danse, trippe eller spankulere ut i gatene. Det er mørkere farger i hyllene nå når høsten banker på: Okergult, olivengrønn, burgunderrød og marineblått – og selvfølgelig sort og brunt.
– I høst er det blant annet å kombinere lekre materialer som gjelder, for eksempel velour og ulike typer skinn, forteller Pernille. Hun viser frem tykke såler, tynne hæler, dusker, litt bling. Et bredt sortiment av detaljer. I tillegg henger det både sjal, skjerf, pelsvester og vesker fremme, klare til å begeistre kommende kunder. – Skotique skal være en nisjebutikk, men samtidig ha noe som vekker begeistring hos alle som kommer. Følelsene spiller åpenbart en vesentlig rolle både for selger og for kunde. – For at en sko skal få plass i hyllene mine, må jeg føle kjærlighet. Jeg må kjenne det ned i magen. Jeg kunne aldri solgt en sko jeg ikke liker, understreker hun. Flere av merkene i butikken er Pernille alene om å føre i Kristian sand. Noen av dem er hun alene om i landet. Noen av skoene tilpasser hun selv, og velger kombinasjoner av materialer hun vil ha i produksjon. – Slik får jeg og kundene mine noe helt unikt, sier hun.

KVALITET PÅ KLAKKENE
Det er viktig for den engasjerte skoeksperten å få frem at en sko ikke bare er en sko. – Jeg vil ikke ha masseproduserte varer uten karakter i butikken. Ja, skoene kan koste, men det ligger enormt mye arbeid bak, understreker hun. – Å lage et par gode sko er en lang prosess. De sys ofte for hånd i små fabrikker. Materialer har også mye å si for kvalitet. Det finnes mange varianter av skinn og lær, og på Skotique har man mange valg innen både finish, slitestyrke og prisklasse.

TAR IKKE LETT PÅ LESTEN
Pernille brenner for at kvalitet, estetikk og komfort skal være tilgjengelig for alle, og hun lar seg lett engasjere når hun snakker om det: – Lesten er for eksempel kjempeviktig i konstruksjonen av en sko. Folk innser det når de prøver en kvalitetssko .Foten bare glir ned i skoen og de utbryter «wow!». Dét er komfort. Pernille er ikke et sekund i tvil om at det er verdt å velge kvalitet. – Er du velkledd fra topp til tå, men mangler pene, velstelte sko, faller hele antrekket gjennom, sier hun. Og, om du må slepe beina etter deg fordi du har vonde sko på, legger det jo en demper på det meste, smiler Pernille. Men Pernilles drivkraft er først og fremst kundene. – Jeg elsker mennesker, og blir oppriktig glad når folk kommer inn for å titte eller kjøpe sko. Mange av kundene mine er lojale og kommer tilbake igjen og igjen. Det er både en god attest og en sann glede. Ingenting er viktigere for meg enn fornøyde kunder, sier Pernille.