Skip to main content

Babycare på Slottet er stedet der vordende foreldre og barnefamilier kan gå til anskaffelse av alt det smårollingene trenger i hverdagen.

Barnevogner, bilseter, sparkebukser, parkdresser og ytterjakker. Stellebord, og sengetøy, tepper, nattøy og kosedyr. Listen over hva de minste har behov for er nærmest utømmelig. Byens eneste faghandel innen barneutstyr, Babycare i andre etasje på Slottet, kan mette ethvert begjær. Forretningen startet opp for fem år siden, nærmere bestemt i Vestre Strandgate, vis-à-vis Parko, og spesialiserer seg på barn i alderen 0 til 8 år. Den er en del av Babycares landsomfattende medlemskjede med over 50 butikker. Kjeden drifter tre av butikkene selv – i Kristiansand (Slottet), Tromsø og Lillehammer. Hoved-kontor og hovedlager ligger på Sagmyra i Vågsbygd.

STOR SPREDNING
Babycare er i dag Norges største barneutstyrskjede. Ifølge daglig leder Cecilie Kittelsen satses det på å tilby merkevarer av høy kvalitet, tilpasset ulike størrelser på lommeboken. – Salg av barnevogner er selvsagt en viktig inntektskilde for oss. Vi har alt fra hverdags- til luksusmodeller, der de rimeligste vognene koster 6-7000 kroner, mens de mest kostbare utgavene ligger på et sted mellom 12 og 15 000 kroner. Vi er også store på barneklær, og er en av få aktører i Kvadraturen som kan tilby merkeklær i solid kvalitet til de minste, påpeker hun.

HEDER OG ÆRE
Den unge daglige lederen kan berette om en virksomhet i jevn, rask vekst, noe hun selv kan ta en del av æren for. I 2016 ble hun nemlig kåret til Årets butikksjef i Kvadraturen, og i oktober i fjor vant hun den høythengende prisen Årets unge leder på Sørlandet. Under sistnevnte prisoverrekkelse ble det blant annet pekt på Cecilies økonomiske innsikt, samt hennes store kunnskaper om markedet, trender og produkter. – Det var overraskende, men selvsagt svært hyggelig å få en slik oppmerksomhet og påskjønnelse. Det betyr jo at jeg må ha gjort noe riktig i de årene jeg har vært her, sier hun. Og noe, for ikke å si mye, riktig har hun i utvilsomt gjort: Siden hun overtok som butikksjef i 2014, har omsetningen økt jevnt og trutt. 4,5 millioner i 2014 ble til nesten åtte millioner i 2016. Etter et litt middels 2017, peker nå pilene oppover igjen, og 2018 tegner ifølge butikksjefen til å bli et svært godt år.

INNSIKT GIR TILLIT
Én viktig forklaring på suksessen er at hun bruker mye tid på å holde seg oppdatert om nye trender og produkter i bransjen. Hun deltar blant annet på flere leverandørmesser i året, og avholder temakvelder i butikken der hun og de ansatte deler erfaringer og kunnskap som i sin tur kommer kundene til gode. – Det er en egen trygghet forbundet med å handle i butikk, spesielt hvis du som kunde kan snakke med noen som har innsikt i og forståelse for dine unike behov. Derfor legger jeg vekt på at alle ansatte skal ha solide kunnskaper om produktene våre, og at kundene alltid skal møte serviceinnstilte og kunnskapsrike medarbeidere, uansett når de besøker butikken. Vi har derfor ikke lørdagsvikarer som bare jobber en gang i blant; vi bytter alle på jobbe på dag- og kveldstid og på lørdager, for på den måten å kunne hjelpe kundene på en best mulig måte, forklarer hun. – Noe av det artigste med denne jobben er ellers at vi møter så mange kvalitetsbevisste og godt orienterte kunder, fortsetter den engasjerte butikksjefen. – Mange har satt seg godt inn i produktene før de kommer, og vil gjerne ha en bekreftelse på at de de har lest seg til er riktig.

PÅ RETT HYLLE
Cecilie Kittelsen er oppvokst på Mosby, og bor i dag på Nodelandsheia med sin nyslåtte ektemann – hun giftet seg 25. august i år! – og to barn på åtte (jente) og fem år (gutt). Hun er utdannet innen salg og service, men startet yrkeskarrieren som butikkslakter på Meny-butikkene i Vennesla og Vågsbygd. I 2013 tok hun en deltidsjobb på den nystartede Babycare-butikken i Vestre Strandgate. Deltid ble raskt til heltid og ansvar for butikken, og resten er, som det heter, historie. For det mest dyrebare vi har er kun det beste godt nok, og Cecilie og de andre medarbeidere i Babycare ser frem til ønske gamle og nye kunder velkommen til store handleopplevelser basert på god service og solide kvalitetsprodukter.