Skip to main content

Gatekunst er kontroversielt. Noe opplever det som ødeleggelse og vandalisme –
andre som visuelle opplevelser til ettertanke og inspirasjon.
Byliv har møtt noen av dem som preger byen med meningsfull, annerledes og underholdende kunst.

– Du kan tenke deg folk som går til jobb, samme vei hver dag. Alt er rutine. Plutselig ser de noe som de ikke har sett før – ikke sikkert de liker det, men det har i alle fall gittdem noe å tenke på. Noe å snakke om. Gatekunstner Ener Koning må være Norges mest ydmyke og høflige bergenser. Han forteller ivrig og engasjert om hva som gjør gatekunsten så spennende og fascinerende. – Ideen om at alt er midlertidig er en viktig faktor, forteller Ener. Jeg syns det er helt fett at noen fjerner eller maler over mine verk. Da bli det jo plass til noe nytt, smiler han og forteller videre; – En gang fikk jeg plutselig en snap av en ukjent fyr som hadde tatt ned et av bildene mine og hengt det opp i stua si. Hyggelig det, smiler Ener. Så lenge det får henge litt på gata først.

 

SER TIL BERGEN
Sørlendingen Walter Wehus har skrevet boken Street Art Bergen om Bergens gatekunstscene. Nylig flyttet han fra Bergen tilbake til Kristiansand. Han mener Kristiansand har utviklet seg positivt i løpet av de siste årene. – Gadekunst-festivalen gjør mye bra for kunstformen, og det er spennende at de inviterer gjester fra andre steder av landet. Det var virkelig gøy å se AFK lage den store elefanten i sommer, dette er en kunstner som også har satt sitt preg på Bergen, forteller Wehus. Walter Wehus tror Kristiansand er veldig klar for mer gatekunst, men at folk flest ennå ikke har opplevd hvor stor berikelse den kan være. – Det finnes nok minst et par kraftige, kritiske stemmer her i byen, men de må ikke få stå uimotsagt, smiler Walter. – Bergen er et eksempel på en by som virkelig har blomstret etter at de lagde en egen kommunal gatekunstplan, og kunstnerne har fått bred støtte både fra politikere og befolkningen for øvrig, poengterer Wehus.

Fra venstre Alf Solbakken, Håkon Andersen, Sedin Zunic, Ener Koning og Arne Vilhelm Tellefsen.

«Kunst er til for å gi oss nye tanker i hodet, for å inspirere oss, og gjøre oss glade» – Sedin Zunic

 

KUNSTEN FAVNER ALLE
Tilbake på vår gatekunst-tour med Sedin og Arne Vilhelm støter vi på Ane Skjævestad, som virkelig har vært en viktig brikke i spillet. Hun arbeider sammen med Gadekunst-festivalen om å søke etter vegger som kunstnerne kan bruke lovlig. Når vi treffer henne er hun i ekstase over å ha fått enda en godkjent vegg. Den fargerike ytringsfrihetsboksen på La Rampa (ved biblioteket) er også signert Ane i samarbeid med Skeive Sørlandsdager. Enda et eksempel på hva gatekunst kan være – og her kan alle bidra med egne tanker eller ytringer. – Vi er helt avhengig av å få tilgang til vegger, skyter Arne Vilhelm inn. Han har nettopp ferdigstilt et stort veggmaleri på SV-bygget i Festningsgata.
– Noen ganger blir vi også uoppfordret tilbudt vegger, som på Agder Energi-bygget i Tordenskjoldsgate. Agder Energi var superkule, og finansierte prosjektet sammen med Spareskillingsbanken, forteller Arne Vilhelm og sikter til verket han og Sedin malte basert på Sedins skisse. Målet med gatekunsten er gjerne å skape undring, stimulere til nysgjerrighet eller stille kritiske spørsmål til samfunnet. Betydningen av ytringsfriheten er stor. – Det må være kunstnerisk frihet, sier Sedin. Hvis ikke blir det bare reklame.

KLASSISK KUNSTBAKGRUNN
Men hvem er disse gatekunstnerne? Gadekunstlauget kan fortelle at de har svært ulik bakgrunn. Mange startet tidlig og lekte seg med sprayboksen allerede i ungdomsårene. Andre har formell kunstutdannelse, men ønsker å plassere kunsten i et levende og tilgjengelig byrom som ikke er forbeholdt betalende gjester. Alle er imidlertid enige i at en by fortjener offentlig kunst. Spanske Liqen er ”Artist in Residence” under årets Gadekunstfestival, og står for utsmykkingen av den store bakveggen på Teateret. Han er en rutinert gatekunstner som arbeider på et nivå mange av de lokale aktørene drømmer om. Under prosessen blir han stadig avbrutt av komplimenter og tilrop fra forbipasserende – faktisk så ofte at det ødelegger rytmen og han må bruke hørselsvern. – Liqen er en gatekunstner som jobber masse, men likevel ikke mister engasjementet og budskapet – det er inspirerende, sier Sedin. – Jeg mener – kunst er til for å gi oss nye tanker i hodet, for å inspirere oss og gjøre oss glade, avslutter han.

 

 

HVA ER STREET ART / GATEKUNST?
Alle former for kunstuttrykk i offentlige (gate)rom. Gatekunst har form av en personlig eller politisk ytring, ofte med et element av humor.
Eksempler er graffiti, sjablong/stensil, klistermerker og gateinstallasjoner.
Et urbant fenomen der kunsten er allemannseie, lett tilgjengelig og midlertidig.
Må ikke forveksles med tagging, som blir regnet som hærverk.