VIKTIG BESKJED
Dette magasinet ble produsert før koronaviruset satte en stopper for de fleste aktiviteter i samfunnet.
Åpningstider, tilbudspriser og datoer som står i de forskjellige annonsene og sakene kan derfor være utdaterte.
For oppdatert informasjon, sjekk kvadraturen.no eller den enkelte bedrifts hjemmeside.
KJÆRLIGHET FOR SKO I FIRE GENERASJONER
1937 var året da familien Tønnesen etablerte sin første skobutikk, midt i Mandal.
Siden 2017 har de også betjent kristiansanderne med vennlig service, stort utvalg og produktkompetanse.
STIKK BARE INNOM
Går du inn til butikkene i Torvkvartalet merker du med en gang den behagelige atmosfæren. Handlemagasin for mat og mote, kaller stedet seg, og tilbyr en liten oase av urbane handleopplevelser. Her er også skoforretningen Tønnesen 1937. – Vi liker godt at folk bare stikker innom, kanskje tar en kopp kaffe og ser på nyhetene våre, sier Andrea Andersen. Hun er 25 år gammel, men har likevel rukket å opparbeide seg ti års fartstid i den familiedrevne bedriften. Først som ekstrahjelp i Mandal, deretter som daglig leder i Kristiansand fra åpningsdagen. – Andrea er butikkens hode og hjerte, skryter Grethe Tønnesen. Hun representerer tredje generasjon og har et overordnet ansvar for til sammen elleve butikker. Det ansvaret deler hun med Henrik Tønnesen, som tilhører fjerde generasjon.
OMSETNINGSØKNING
– Omsetningen har økt for hver måned siden vi åpnet, opplyser han, – og det er faktisk bedre enn vi hadde forventet. I dag har butikken en årlig omsetning som tilsvarer 22 000 par sko! Det er det Andrea som skal ha æren for. Hun står for innkjøp og utforming og har salgsansvaret. Ikke minst har hun funnet et stjernelag av medarbeidere. – Vi ligger nå fint til, da, skyter Andersen inn. – Det er mye trafikk her, og den ser bare ut til å øke. Det tenker jeg henger sammen med de mange tilbudene resten av byen kan oppvise. Det kommer stadig til nye nisje-forretninger og spisesteder, og så har vi en rekke kulturtilbud innen rekkevidde. Sammen med gårdeierne har dessuten kommunen gjort mye for å forskjønne sentrum. Grethe Tønnesen beskriver en bedrift preget av arbeidsglede og stolthet over å skape verdier og arbeidsplasser. – Samtidig har vi en uformell struktur, uten rigide systemer. Det å stole på de ansattes evne og vilje til å yte har vært en nøkkelfaktor for suksessen vår. Det er Andreas butikk et perfekt eksempel på, sier hun.
KVALITET OG TRENDER
– Vi opplever at kristiansanderne har lagt merke til oss og liker seg i butikken, bemerker Andersen. – Et sympatisk trekk ved sentrumsbutikkene er at de vil hverandre vel. Våre konkurrenter er flinke til å vise til oss dersom kundene ikke finner akkurat det de er ute etter, og det samme gjør selvfølgelig vi. Både Andersen og de to familierepresentantene er enig om betydningen av å følge med og å holde høy kvalitet. Alle ansatte i Tønnesen 1937 får en grundig gjennomgang av sesongenes nyheter, og Henrik, Grethe og Andrea drar hyppig sammen på messer før innkjøpene blir gjort. – Trender og moter er selvsagt viktig, sier Grethe Tønnesen. – Like viktig er kvalitet og hvordan varene produseres. Vi merker kundenes økende bevissthet om arbeidsvilkår og miljø. Det passer godt sammen med vårt ønske om å ta samfunnsansvar. Vi sjekker at våre leverandører og produsenter ikke er forbundet med barnearbeid eller korrupsjon, og at skoene er laget i fornybare materialer og ikke benytter plast til unødvendig innpakning.
BRANSJE UNDER PRESS
Det er likevel ikke til å stikke under en stol at skobutikkene er under press, i likhet med fysiske butikker flest. – Samlet har bransjen tapt rundt ti prosent til nettbasert handel, sier Henrik Tønnesen. – Derfor er det ekstra gøy at denne butikken har vekst i omsetningen, tilføyer Grethe Tønnesen. – Samspillet mellom egen nettbutikk og lokalene i Torvkvartalet betyr nok en god del. Men først og fremst er det vennlig og kompetent kundeservice, bærekraftige produkter og ideell beliggenhet som sørger for at vi er velsignet med så mange fornøyde kunder!