Interessen for håndarbeid er større enn på lenge. Det er gode nyheter for Stoffdronning, Karmin og Hobbyhimmelen. De tre selvstendige forretningene ligger i kort avstand fra hverandre, midt i Kvadraturen, og har gjennom hardt arbeid og innsikt i populære trender lykkes med å skape levedyktige virksomheter.

Er du en av dem som liker å skape noe med hendene? I så fall er du ikke alene: Stadig flere, i alle aldre, oppdager gleden ved å lage noe til seg selv eller andre – det være seg et originalt quiltearbeid, en vakker akvarell eller et lunt strikkeplagg.

– ALT KAN SYS!

Byliv har tatt turen til tre av butikkene som livnærer seg på håndarbeidsbølgen. Første stopp er Stoffdronning i Gyldenløves gate 19, vis-à-vis Wergelandsparken. Her møtes vi av daglig leder og innehaver Britta Hohne som råder over 400 kvadratmeter fylt til randen av nål og tråd, stoffer og symaskiner. Hun har en klar formening om hvorfor håndarbeidstrenden skyller inn over landet: – I krisetider vil det alltid være interesse for håndarbeid. I tiden vi lever i, der mange av oss sitter hele dagen med e-poster og andre digitale gjøremål, er det å ha et bevis på at man har gjort noe konkret og håndfast, viktig for oss. Dette har forsterket seg under koronakrisen, som jo har medført mindre reising og mer hjemmesitting, forklarer hun.

Vel inne i butikken legger man raskt merke til et nærmest overveldende utvalg der mer enn 5000 stoffruller fyller hyllene. Stoffdronning er også Sørlandets største symaskinbutikk og selger flere symaskiner i uka. – Det er viktig ha et bredt utvalg til søminteresserte, særlig av stoffer og symaskiner. Jeg pleier å si at ’alt kan sys’, og med en god symaskin er det bare fantasien som setter grenser, påpeker hun.

Britta forteller at mer enn 90 prosent av kundene, ikke overraskende, er kvinner. Men det er også mange ungjenter innom butikken, gjerne i følge med besteforeldre som lærer barnebarna kunsten å sy.

Søm er altså populært som aldri før, og en trenger slett ikke være ekspert for å kunne lage fine ting. En nybegynner kan starte med handlenett eller putevar, eller for eksempel ta fatt på lappeteknikk, som i følge innehaveren er både gøy og veldig i tidsriktig, siden man kan gjenbruke all verdens stoffer og fargekombinasjoner fra tekstiler som ikke lenger er til nytte. Det er også en trend i tiden å sy sine egne klær, det samme er å la kreativiteten få utløp i redesign og reparasjon av klær, såkalt visible mending.

Britta Hohne forteller at forretningen har jevnt godt besøk året rundt, med topper i november – da prosjekter må påbegynnes for å bli ferdig til jul – og juli, når feriegjestene kommer innom for å hente varer som er bestilt på nett. – Nettbutikken står for om lag 50 prosent av omsetningen, sier hun, og kan ellers berette om en svært travel jobbhverdag: – Til tider kjennes det som jeg jobber døgnet rundt, men jeg liker det! Hvis jeg føler meg sliten en dag, får jeg humøret tilbake med å se og kjenne på alle de fargerike stoffene i butikken.

MASKER OG MØNSTRE

Vegg i vegg med Stoffdronning liker Karmin garn og gaver, der reporter og fotograf blir tatt i mot av eierduoen Solveig Hennig og Cecilie Haugland. Førstnevnte etablerte butikken tilbake i 2004, mens Cecilie kjøpte seg inn for tre år siden og har vært daglig leder siden 2015.

Også Karmin kan melde om gode tider. Garnbutikken teller syv medarbeidere og har holdt til i samme lokale siden 2004. Siden den gang har strikkeinteressen økt år for år. Og dersom noen går rundt og tror at strikking er noe gamle damer holder på med, må de tenke om igjen: – Vi har kunder i alle aldersgrupper, og syns det er ekstra gøy at stadig flere unge blir bitt av strikkebasillen, sier Solveig Hennig. – Unge i 17–18–19-årsalderen er veldig opptatt av strikking, og har gjerne fått inspirasjon på Instagram av danske designere som PetiteKnit og My Favourite Things Knitwear, forklarer hun. – En annen viktig kanal er Youtube, supplerer Cecilie Haugland.

Der ligger det haugevis av instruksjonsvideoer som gjør at alle kan lære seg kunsten å strikke.

Foruten den fysiske butikken i Gyldenløves gate, er også Karmins nettbutikk en viktig salgskanal. Her er det stor trafikk fra kunder over hele landet, også fra mange lokale kunder som bestiller varene i nettbutikken, og henter dem i butikken.

De synes begge, som seg hør og bør, at strikking er en tradisjon det er verdt å ta vare på. Og tro nå endelig ikke at ull er det samme i dag som på 1970-tallet, da mange av oss ble påtvunget tykke, kløende ullgensere av tanter og besteforeldre. – Ull finnes i mange varianter, fra norsk, bærekraftig ull til nyere superwash-behandlet garn. Felles for dem er at de holder høy kvalitet, fastslår Solveig og Cecilie. – Kvalitet koster, og vi har valgt å ikke konkurrere på pris, fortsetter de to innehaverne, begge ikledd hjemmestrikket overdel, slik det passer seg i en ekte garnbutikk. – I stedet rendyrker vi vår posisjon som kvalitetsbutikk. Vi er regionens største spesialforretning for garn både når det gjelder utvalg og kompetanse og selger bare skikkelig produkter som varer i mange år når de blir tatt godt vare på, sier Cecilie. – En annen viktig faktor, som nok er en viktig grunn til at butikken har klart seg godt fra starten av, er at alle som jobber her har solid kunnskap og erfaring, fremholder Solveig. – På den måten kan vi gi gode råd og svare på alle typer spørsmål kundene måtte ha. Service er alfa og omega for å overleve som en selvstendig, fysisk butikk, og tilbakemeldingen fra kundene våre er at vi scorer høyt på dette området, avrunder hun.

HOBBY SOM LEVEBRØD

Bylivs tredje avtale blant Kvadraturens håndarbeidsbutikker, er Hobbyhimmelen i Henrik Wergelands gate 20, like ved Markens gate. I likhet med Stoffdronningen og Karmin meldes det også her om travle tider og god omsetning.

Vi blir tatt med på omvisning av ekteparet Geirun og Jørn Ivar Riste som eier og driver hobbybutikken sammen. Hobbyhimmelen ble etablert i 2007; før det hadde Geirun hatt en nettbutikk på «si» mens hun jobbet som kunst- og håndverkslærer hjemme i Valdres. Men for 13 år siden ble altså Valdres byttet ut med Kristiansand, og etter det har de ikke sett seg tilbake. – 2020 har vært et eventyr for butikken, sier Geirun. – I likhet med de fleste forretninger stupte omsetningen rett etter koronakrisen var et faktum, men etter kort tid var vi sving igjen, travlere enn noensinne. Det har vært mye arbeid i årenes løp for å komme dit vi er i dag, men nå kan vi smykke oss med at vi er Norges største uavhengige hobbybutikk, og det er jo ikke så verst!, smiler hun.

Hobbyhimmelen består av to store etasjer med alt en hobbyinteressert – fra de glade amatører til de mer proffe og fra de aller yngste til de godt voksne – kan drømme om. I første etasje er det blant annet garn, symaskiner, bunadsstoff og -tilbehør og en stor hobbyseksjon for barn som råder grunnen, mens underetasjen er en skattkiste for alle med lidenskap for kunst- og modellhobby. – ’Problemet’ med en underetasje er at mange vet ikke hva som er der, og kvier seg kanskje for å gå ned. Men her er det mye artig og spennende, og alle er hjertelig velkommen til å ta turen ned for å se seg rundt og la seg inspirere, uttaler Jørn Ivar.

Det stunder som kjent mot jul, en tid på året da det, ikke overraskende, er hektisk aktivitet i forretningen. Hvilke besteforeldre smelter vel ikke av å få en gave som barnebarna har laget selv? – Det går mye i barnehobby til jul, både i den fysiske butikken og i nettbutikken, bekrefter Geirun. – En veldig hyggelig og populær aktivitet blant de minste, er å lage for eksempel smykker av perler og tråd, eller drops, seigmenn og andre slikkerier. Generelt går det mye utstyr til broderier, og mange kjøper et hobbyprodukt til noen som vil lage noe selv, påpeker hun.

TRENDER I TIDEN

En gjennomgangsmelodi i alle de tre håndarbeidsforretningene Byliv har besøkt denne høsten, er betydningen av å være i forkant av trendene og vite «alt» om hva som rører seg på sosiale medier generelt og Instagram spesielt. Butikkene er selv aktive på sosiale medier, der de diskuterer og utveksler ideer med likesinnede. – Det er utrolig viktig å være ’på’ i denne jobben, bekrefter Cecilie og Solveig i Karmin. – Vi må vite hva som rører seg ’der ute’ for å kunne tilby kundene våre det de har sett av ideer og trender på Instagram. Nå for tiden er for eksempel mohair-garn veldig populært, for første gang siden 1980-tallet. Denne og andre trender må vi være i forkant av, hvis ikke går kundene våre skuffet ut av butikken, understreker de. – Geirun og Jørn Ivar i Hobbyhimmelen følger nøye med på hva populære influensere foretar seg på sosiale medier. – Når folk kommer og spør om noe, har vi det allerede inne. Det er utrolig mye nytt som skjer hele tiden, og vi må alltid kunne tilby det siste på markedet. – Dette er en jobb som aldri slutter, påpeker Britta Hohne i Stoffdronning. – Særlig for oss som står på egne ben, uten en stor kjede i ryggen, er jobben både en lidenskap og en livsstil som en må være levende interessert i for å lykkes. Heldigvis finnes det mange søm-, strikke- og hobbyinteresserte mennesker som finner veien til butikkene våre, og det er vi selvsagt veldig takknemlige for, avslutter hun.

Leave a Reply