Skip to main content

For butikkeier Torunn Kristoffersen var koronapandemien en prøvelse. Butikken overlevde, og de kreative grepene fra pandemien videreføres.

– Da hele landet stengte ned, så fikk jeg en telefon som fikk meg til å agere. Det var en dame som ringte og lurte på hvordan hun skulle få brukt tilgodelappen sin nå som jeg sikkert kom til å gå konkurs, sier Torunn Kristoffersen.

Etter samtalen måtte hun gå i seg selv. Hun bestemte seg ganske umiddelbart for at hvis det var noe hun ikke skulle, så var det å gå konkurs.

Tankene startet å spinne i hodet til den skointeresserte 54-åringen. Hva skulle hun finne på for å få butikken til å overleve når folk ble oppfordret til å holde seg hjemme?

– Jeg var jo nødt til å finne på noe. Vi var akkurat blitt ferdig med utbygging av butikken. Den var blitt dobbelt så stor, og varelageret som var bestilt til sesongen var selvsagt deretter, forteller Torunn.

Hun brukte hver ledig stund i butikken i Henrik Wergelands gate 4.

– Det var nok å gjøre, for alle varene jeg hadde bestilt kom jo inn på løpende bånd. Bekymringen gikk mer på hvordan jeg skulle få solgt alt jeg hadde tatt inn, ler hun.

ETABLERTE NETTBUTIKK

Torunn bestemte seg raskt for å gjøre butikken synlig uansett hvilke korona- restriksjoner som skulle dukke opp. Hun begynte derfor å tilby videoshopping, Facetime-shopping, shopping før og etter stengetid, og utkjøring av varer.

– Responsen på dette var stor, og vi fikk kunder som shoppet over video og Facetime over hele landet

Butikken er kjent for å ha et spennende utvalg og mange kunder kommer langveis-

fra. Så for tre måneder siden kom også ideen om en egen nettbutikk.

– Det var et resultat av video og Facetime- shoppingen vi startet opp. Vi sendte så mange pakker og fant ut det ville være mer gunstig om kundene kunne bestille tingene direkte på nett selv, sier Torunn.

Hun understreker at nettbutikken først og fremst skal være et digitalt utstillingsvindu for den fysiske butikken:

– Butikken vår i Henrik Wergelandsgate er viktigst. Vi har ikke tid og plass til å legge ut alle produktene våre på nettet.

BYR PÅ SEG SELV

Et annet grep Torunn tok under pandemien var å tilby personlig shopping via Facetime, og kjørte varene hjem på døren til kunden. Ukentlige inspirasjonsvideoer på Facebook har også blitt en hit, og noe mange av kundene verdsetter.

– Vi har jo blitt nødt til å tenke nytt, og by på oss selv. Kundene våre betyr alt for oss, sier hun

Men Torunn og damene på Centrum sko betyr også mye for kundene. Vigdis Tønnesen har vært fast kunde i mange år. Servicen, vennligheten og utvalget hun finner i butikken er noe hun verdsetter veldig høyt.

Og at de nå også har startet nettbutikk ser hun som et stort pluss.

– Jeg kommer aldri til å slutte å handle

fysisk i butikk, men det er litt fint å sitte hjemme og se seg litt om på nyheter og sånn før man går ned i butikken for å prøve, sier Vigdis.

SPESIALBEHANDLING

Torunn er opptatt av å skjemme bort kundene sine. I det freshe lokalet byr hun på seg selv og sin kunnskap. Hun trekker frem en spesiell historie fra koronaperioden:

– Jeg var jo her hver dag, og flere kunder kom innom. Så var det en dag rett før stengetid det kom en kunde inn, og det var jo tøffe tider for alle, så jeg spurte om hun ville ha et glass vin. Det ville hun, og etter hvert kom det ett par kunder til, og plutselig satt vi der fem stykker, med en meters avstand og koste oss med en god kjas og noe godt i glasset, forteller Torunn.

Spesialbehandling er egentlig ikke så veldig spesielt i denne butikken, det er nemlig noe som følger med på kjøpet. Butikken arrangerer også lukkede venninnekvelder med shopping, skravling og godteri i glasset etter stengetid

– Flere av kundene mine har endt opp med å bli gode venner, sier hun med et smil.